In een paar eenvoudige stappen voeg ook jij je bedrijf toe aan Google via Google Mijn Bedrijf. Je leert hoe je deze vermelding kunt aanpassen of hoe je ‘m juist kunt verwijderen. Volg deze simpele stappen om vandaag nog effectiever gebruik te maken van jouw lokatie in Google.

Inhoudsopgave

Wat is Google Mijn Bedrijf

Zie Google als de grootste goudengids die er is en die de mogelijkheid bied om jouw bedrijf gratis te vermelden. Deze vermelding kun je via Google Mijn Bedrijf aanmaken, beheren of verwijderen. De mogelijkheid dat je deze gratis vermelding zelf kunt aanpassen is simpelweg fantastisch, omdat je hiermee het verschil kunt maken met je concurrenten. Met Google Mijn Bedrijf, ook wel GMB, kun je zorgen dat de bezoekers als eerst bij jou uitkomen. Hoe dan? Dat leg ik je stapsgewijs uit in deze handleiding met een eenvoudig stappenplan.

Hoe ziet een vermelding eruit?

Je hebt het vast al eens eerder gezien als je op een bedrijfsnaam zocht, die mooie vermelding rechts van de resultaten. Supergroot in beeld en alle aandacht gaat automatisch hiernaartoe. “Dat wil ik ook!” hoor ik wel regelmatig. Soms zie je al wel jouw bedrijf daar staan, maar klopt de informatie niet helemaal of is deze niet volledig. Hoe dan ook, we gaan ervoor zorgen dat je hier in beeld komt én met alle juiste informatie.

Google Mijn Bedrijf zoekresultaat
Zoekresultaat met Google Mijn Bedrijf vermelding

Bedrijfsvermelding op Google Maps

Naast dat je natuurlijk kunt zoeken op Google zelf, is er ook een mogelijkheid om te zoeken in Maps van Google. Je klikt dan eerst op het “Maps” icoontje bovenin, vervolgens tik je een zoekwoord in. Stel ik zou zoeken op “lokale seo” dan weet Google al waar ik ongeveer ben, en baseert hierop de resultaten die getoond worden. Zo laat hij links mijn bedrijfsnaam zien met openingstijden en met een beetje geluk ook het zoekwoord. Rechts is een mooi overzicht van de plaats en lokatie waar ik te vinden ben. 

Google Maps lokale vermelding
Google Maps lokale vermelding

Lokale resultaten

Naast de resultaten in Maps, herken je onderstaand screenshot waarschijnlijk vooral van de zoekresulaten op je telefoon. Zelf ben ik hier groot fan van. Je bent aan het rondrijden en zoekt even een supermarkt. Het enige zoekwoord wat je intikt is “supermarkt” en Google laat de resultaten zien in een straal van ongeveer 1km om je heen. En zie je dat er maar 3 resultaten te zien zijn? Je wilt dus bij die eerste drie resultaten horen als je in die straal zit. En wat zie ik dat nog vaak fout gaan of dat er helemaal geen vermelding is van het bedrijf. Blijf deze stappen volgen om te zien hoe je dat voor elkaar kunt krijgen.

Lokale resultaten van Google Mijn Bedrijf
Lokale resultaten van Google Mijn Bedrijf

Mijn bedrijf op GMB claimen

Via GMB kun je dus jouw bedrijf aanmaken, aanpassen of verwijderen. Maar hoe weet Google nu dat jij eigenaar bent van die specifieke winkel of bijvoorbeeld dat mooie restaurant? 

Bedrijfsvermelding aanmaken bij Google

Als je nog helemaal niet te vinden bent als bedrijf in Google, dan zul je deze eerst moeten aanmaken. Daar is een handig tooltje voor gemaakt. Je tikt de eerste letters van je bedrijfsnaam in en Google doet een voorstel welk bedrijf je bedoelt. Klik op onderstaande link om naar deze pagina te gaan. Let op: er wordt een nieuw venster geopend.

Claim je bedrijf bij Google

Het kan zijn dat jouw bedrijf al bekend is. Dit kun je eenvoudige controleren door te zoeken op je eigen bedrijfsnaam. Zie je vervolgens een resultaat met daaronder een link “Dit bedrijf claimen” of “Eigenaar van dit bedrijf?”, dan is dus wel je bedrijf bekend, maar nog niet in beheer. Nu is het zaak om te zorgen dat jij het beheer kunt gaan doen over deze vermelding. Klik op “Dit bedrijf claimen”.

 

Bedrijf claimen in Google Mijn Bedrijf
Een vermelding bij Google Mijn Bedrijf waar nog geen beheerder voor is.

Inloggen met een Google Account

Wat nu belangrijk is, is dat je een Google account hebt om deze vermelding te mogen gaan beheren. Als je een @gmail.com emailadres hebt, kun je deze prima ervoor gebruiken. Anders zou je eerst een Google account moeten aanmaken, hoe dat gaat valt buiten deze handleiding, maar Google geeft hier zelf een prima uitleg voor. Eenmaal ingelogd met een account zie je de volgende pagina:

Vervolgstap Claim je bedrijf bij GMB
Tweede stap in het claimen van een eigen bedrijfsvermelding

Verificatie van eigendom

Er worden nu een aantal gegevens gevraagd nadat je op “Nu beheren” hebt geklikt. Deze informatie is belangrijk en denk hier goed over na. De bedrijfsnaam moet kloppen zoals je deze overal gebruikt, dit geldt ook voor de adresgegevens. Je kunt hier niet zomaar wat verzinnen, omdat Google ter controle een brief zal sturen naar het adres wat je hebt opgegeven waar een code op staat. In deze brief staan instructies hoe je jouw vermelding kunt valideren. Hou rekening met een doorlooptijd van enkele dagen tot maximaal 2 weken.

Optimaliseren Google Mijn Bedrijf

Wat kun je allemaal doen om te zorgen dat jouw bedrijf beter opvalt bij bezoekers en hoe kom je hoger in de lijsten van GMB? Er zijn een aantal stappen die je in ieder geval kunt nemen en die altijd lonend zijn. De eerste stap is zorgen dat je alle gegevens die je hebt verwerkt in jouw profiel. 

Volledig maken informatie

De meeste bedrijven vinden het al prima als er een bedrijfsnaam en eventueel een website staat. Hier kun je al het verschil maken. Zoals je op onderstaande afbeelding kunt zien zijn er meer dan genoeg gegevens in te vullen.
Optimaliseren Google Mijn Bedrijf profiel
Optimaliseren Google Mijn Bedrijf profiel

Zoals je bij mijn eigen vermelding kunt zien heb ik allerlei informatie ingevuld. Zorg ervoor dat in ieder geval deze gegevens ingevuld zijn:

  • Bedrijfsnaam
    Deze heb je waarschijnlijk al correct ingevuld. Zorg ervoor dat deze helemaal klopt. Je kunt wel wat steekwoorden achter je bedrijfsnaam zetten, zoals ik bijvoorbeeld “SEO” erachter heb gezet. Maar het is vooral belangrijk dat je bedrijfsnaam er wel goed in voorkomt. Google checkt namelijk met andere bedrijfsgidsen en dan wil je dat de naam overeenkomt, net zoals je adres en telefoonnummer.
  • Services
    Bij mij zie je onder de bedrijfsnaam een drietal services staan. Hierop kan ik dus gevonden worden, zorg ervoor dat deze accuraat zijn. Je kunt gewoon beginnen met tikken van een woord wat relevant is voor je business en grote kans dat het wordt afgemaakt door Google met een juist categorie voorstel.
  • Adres
    Een inkopper, maak geen tikfouten ook hierin. Bij nieuwe gegevens vind er opnieuw validatie plaats.
  • Servicegebieden
    Heb je een winkel en werk je in een bepaalde omgeving. Of kom je bij mensen of bedrijven aan huis, dan kan je hier jouw werkgebied aangeven. Het is dus mogelijk dat jouw bedrijf vervolgens bij zoekopdrachten tevoorschijn komt bij alleen deze gebieden. Misbruik dit niet, maar het kan bijvoorbeeld voordeel bieden om specifieke landingspagina’s te maken voor de belangrijkste plaatsen.
  • Openingstijden
    Een hele belangrijke en wees hier eerlijk in. Mensen zullen gaan bellen of verwachtingen krijgen bij de door jou opgegeven tijden. Deze worden direct getoond in de zoekmachines. Een tip is om meteen ook jouw site aan te melden bij bv een handige site als openingstijden.nl
  • Telefoonnummer
    Lijkt me duidelijk, dit nummer staat ook direct bij de zoekresultaten. Zorg dat je op dit nummer bereikbaar bent.
  • Korte naam
    Dit is de naam die je bijvoorbeeld ziet als je een link wilt delen. Standaard maakt Google er iets van als https://goo.gl/maps/sd87888d73KKc wat natuurlijk niet zo mooi is. Als je een korte naam opgeeft, bij voorkeur die letterlijk als je bedrijfsnaam is, dan krijg je in mijn geval dit: https://g.page/marketence
  • Website URL
    De URL van jouw website, in mijn geval dus https://www.marketence.nl
  • Afspraaklinks
    Het is tegenwoordig steeds makkelijker voor jouw bezoekers om vanuit Google direct vanuit de zoekresultaten een afspraak te boeken. Je hebt hier wel een extra stukje software nodig, wat ook weer vaak gecombineerd gaat met een maandelijks bedrag. Persoonlijk zie ik de toegevoegde waarde nog niet, liever zie ik de bezoeker eerst naar jouw website komen om vervolgens daar een bestelling of afspraak te maken.
  • Producten
    Heb je een vast omschreven product die je aanbied dan is dit de plaats waar je los kunt gaat. Zelf gebruik ik dit (nog) niet.
  • Services
    Deze is wél interessant, voeg de categorie toe die voor jou van toepassing is. Het gaat dan om een vrij brede categorie waarbinnen je weer zelf subcategorieën kunt maken. Zo heb ik “Internet Marketing” als primaire categorie gekozen en heb ik zelf daar binnen diverse services gemaakt zoals “Zoekmachine optimalisatie” en “Lokale SEO”. 
  • Omschrijving
    Je kunt maar liefst 750 karakters hier kwijt, maak hier gretig gebruik van om wat juiste woorden hierin te vermelden, maar hou het nog lekker vlot leesbaar. De gemiddelde bezoeker gaat echt niet alle woorden lezen, maar wil wel snel weten waar je voor staat, wat je kunt leveren en hoe hij dit kan krijgen.

Waarom foto's plaatsen belangrijk is

Een beeld zegt meer dan 1000 woorden. Mensen zien graag met wie ze zaken doen. Mocht je klanten ontvangen, dan is het ook handig om de foto van de buitenkant van jouw pand te plaatsen. Een fijn herkenningspunt als ze nog nooit eerder bij je zijn geweest. 

Voeg minimaal deze foto's toe

Je kunt natuurlijk een bedrijf inschakelen om een hippe 360 graden foto te laten maken, zodat iedereen kan zien hoe het binnen bij je eruit ziet. Vooral voor restaurants of bedrijven waar sfeer belangrijk is, een mooie kans. Maar laten we beginnen bij de basis waar je zelf invloed op hebt. Zorg ervoor dat je de hoogste kwaliteit hebt van elke foto en deze bij voorkeur scherp, helder en prettige kleuren heeft.

  • Logo
    Een logo is zo geupload. Deze zal Google tonen naast je bedrijf in de resultaten bij Google Maps. In de normale zoekresultaten zal het mogelijk ook klein worden afgebeeld, maar (bijna) nooit als hoofd foto, simpelweg omdat Google niet vind dat dit een goed beeld van het bedrijf geeft.
  • Omslagfoto
    Deze foto wordt getoond in de normale resultaten. Maar dan nog pas alleen als deze is goedgekeurd. Bij voorkeur is dit een foto die een goed beeld van het bedrijf geeft, denk hierbij aan de buitenkant van het pand of een foto van binnen van het interieur.

Foto's van gebruikers

Je zult zien dat door de tijd heen er ook foto’s van bezoekers geplaatst zullen worden. Je kunt deze niet altijd volledig beheren. Mocht er nu een foto tussen staan waar je niet zo gelukkig mee bent, dan kun je altijd een verzoek indienen om deze te verwijderen. Dit verzoek hoeft niet goedgekeurd te worden. Een andere mogelijkheid is om contact te leggen met degene die de foto heeft geupload. Je kunt dit eenvoudig doen door naar de foto te gaan en deze aan te klikken. Op het moment van schrijven zie je dan linksboven de gebruiker staan, waar vervolgens weer meer informatie over te vinden is.

Hoe verwijder ik mijn vermelding

Er kunnen allerlei redenen zijn waarom je jouw vermelding wilt verwijderen uit Google Mijn Bedrijf. Uit de statistieken blijkt dat er redelijk veel gezocht wordt ook naar hoe dit dan precies moet. Het ligt echter wel aan de reden waarom je een vermelding zou willen verwijderen. Heb je jouw bedrijf verkocht? Heb je je bedrijf opgeheven? Vanuit Google gezien zijn er drie manieren hoe je jouw bedrijf verwijdert uit GMB. Zie onderstaand screenshot. Na het inloggen klik je links op “Informatie” en vervolgens scroll je iets naar beneden totdat je de optie “Dit bedrijf sluiten op Google” ziet staan.

Verwijderen uit Google Mijn Bedrijf
Jouw bedrijf verwijderen uit Google Mijn Bedrijf

Maar welke optie moet je nu kiezen? Met deze uitleg kun je niet fout gaan. Lees je mee?

  • Markeren als tijdelijk gesloten
    Hiermee verwijder je niet jouw bedrijf, maar geef je aan je bezoekers duidelijk te kennen dat je tijdelijk gesloten bent. Stel dat je op vakantie gaat, een verbouwing hebt of andere reden waarom je gesloten bent, dan is dit de juiste manier om dat aan te geven.
  • Markeren als permanent gesloten
    Kies deze optie als jij je bedrijfsvermelding volledig wilt verwijderen uit Google. Google weet nu dat jouw bedrijf niet langer bestaat en dus niet open of beschikbaar is. Je zult dus na het markeren als gesloten altijd in jouw “Google Mijn Bedrijf” deze lokatie zien staan, omdat je nu eenmaal beheerder van deze vermelding bent. Google laat namelijk de vermelding nog wel zien, maar dan met een opmerking erbij dat deze lokatie permanent gesloten is. Na enige tijd kan Google besluiten alsnog de vermelding volledig te verwijderen, wanneer dat is, dat weet alleen Google zelf.
  • Vermelding verwijderen
    Let op: hiermee sluit je dus niet je bedrijf! Wat je eigenlijk doet is de vermelding verwijderen uit jouw Google Mijn Bedrijf zodat je deze niet meer kunt beheren. Maar de vermelding blijft gewoon nog steeds actief bij Google. Dit is wel een goede optie als je je bedrijf verkocht hebt, of als je de vermelding eenvoudig niet meer wilt of kunt beheren. Let er wel op dat je dan eerst een nieuwe beheerder toegang geeft. 

Conclusie

Met deze bovenstaande handleiding heb je er inmiddels voor kunnen zorgen dat jouw vermelding in Google Mijn Bedrijf echt helemaal up-to-date is en compleet. Of je hebt nu in ieder geval even een stukje huiswerk. Mocht je er nu zelf echt niet uitkomen, geef dan even een gil en dan kijk ik graag mee. 

Geef een reactie