Het is één van de meest spannende momenten voor de online marketeer en eigenlijk specifiek voor de SEO specialist onder ons: als Google zijn algoritme update. In deze blog ga ik uitgebreid in op alle updates en wat het precies inhoud. 

Inhoudsopgave

Inleiding

 

In deze blog wil ik laten zien hoe vaak Google een update doet aan zijn algoritme zodat je een geschiedenis te zien krijgt en je zo een idee krijgt wat de impact is van alle updates.

Voor de volledigheid: Google doet dit niet om je te pesten, maar om aan de eindgebruiker, waarschijnlijk jij dus, de meest relevante inhoud te kunnen laten zien.

 

Wat doet Google met een update?

Hoe vaak zijn er updates

Gemiddeld genomen zijn er elk jaar wel honderden tot soms wel duizenden updates. Schrik je al? Dat hoeft niet hoor. De meeste zijn kleine updates waar je niet meteen wat van merkt als gebruiker. Er zijn echter ook grote updates, die gemiddeld genomen elk kwartaal worden doorgevoerd. 

  • 500 – 4.000 kleine updates per jaar
  • 4 grote updates per jaar

Wat is een Core update

Google voert dus gemiddeld elk kwartaal een update door aan de zoekmachine. Wat merk je hier nu van als eindgebruiker? En wat is eigenlijk een core update? 

Uitleg “wat is een core update”

Het is een aanpassing in het algoritme wat Google gebruikt. Het algoritme analyseert websites en besluit op basis van die analyse hoe relevant die inhoud is voor een bezoeker. Het kan dus zomaar zijn je eerst 20 bezoekers per dag had als je op jouw onderwerp zocht en dat na een update dit heel anders kan zijn. Dit kan zowel negatief, maar ook positief zijn. Zie hieronder een voorbeeld na een grote update 12 maart 2019.

 

Google update 12 maart voorbeeld herstel

Wat betekent dit voor mij

Eigenlijk is de bedoeling dat jouw site bij elke update beter vindbaar is. 

Dat klinkt misschien gek, maar als jij goede webteksten schrijft waar de bezoeker écht wat aan heeft, dan zal Google dit weten te waarderen en je daardoor ook hoger in de zoekresultaten zetten. 

Waarom er zoveel over te doen is en waarom het vaak negatief in de aandacht staat, komt omdat er ook een heleboel mensen niet hele nette of correcte teksten op hun website hadden staan. Of zelfs weinig inhoud en met trucs ervoor zorgden dat ze hoger in de zoekresultaten kwamen te staan. 

Die websites worden nu harder aangepakt en krijgen zogenaamde penalties van Google, zodat ze minder hoog komen of zelfs volledig verdwijnen uit de zoekresultaten.


Voorbeeld 
update: websites moeten responsive zijn

Google Search mobiel vs desktopOok een bekend voorbeeld is dat Google voorkeur ging geven aan websites die perfect werken op mobiele apparaten. 

In 2014 is al een omslag geweest toen mobiel zoekverkeer de ouderwetse computer oversteeg. Vandaag de dag is dit alleen maar meer geworden en kijken we al naar het moment dat voice zoekopdrachten als nummer 1 methode worden gebruikt.

Geschiedenis van Google Updates

2020

Page Experience Update - 29 mei 2020

Dit is andere koek: Google heeft aangekondigd dat ze ergens in 2021 de Page Experience update gaan uitrollen. Je kunt dit nu al testen op Google Pagespeed Insights. Ik heb tevens een uitgebreid blog over Core Web Vitals geschreven.

2019

BERT update - 22 oktober 2019

De BERT update van Google, waarbij gebruik wordt gemaakt van Natural Language Processing (NLP). Google kan vanaf nu natuurlijk taal begrijpen en snapt ook beter verbanden tussen woorden en kan context herkennen. Feitelijk kan Google dus nu de intentie van de woorden bij elkaar ‘begrijpen’. Waar je vroeger nog heel bewust zoekwoorden in teksten moest verwerken en vaker terug moest laten komen en zo de zoekresultaten kon beinvloeden, zul je nu merken dat websites met kwalitatief hoogstaande content automatisch hoger in de resultaten komen. Zolang je heldere en duidelijke content op je website hebt staan, kan Google hier al veel uit halen en mogelijk ook gebruiken voor Featured Snippets. 

NLP = Natural Language Processing
BERT = Bidirectional Encoder Representations from Transformers

Voor meer informatie; zie de blogpost van Google BERT

Core update - 24 september 2019

Met deze updates worden sites aangepakt die niet altijd de juiste links naar hun website hadden staan. Ook wel backlinks genoemd. Het was voorheen mogelijk om grote aantallen links in te kopen bij andere websites om zo Google het idee te geven dat de site erg belangrijk was. Dat al deze links ingekocht waren en vooral ook malafide of op zijn minst niet eerlijk maakte voor deze update niet heel erg uit. Met deze update laat Google zien dat het steeds belangrijker is om eerlijke links te krijgen naar je site en kwalitatief hoogstaande content te produceren.

Verandering Nofollow links - 10 september 2019

Google kondigt een update aan met betrekking tot uitgaande links. Voorheen kon je een nofollow attribute aangeven bij een uitgaande link. Per direct kun je hier twee nieuwe waardes aan meegeven:

  • rel=”sponsored” > Dit geeft aan dat de link afkomt van een site waar men kan adverteren of dat het via sponsoring komt. 

  • rel=”ugc” > Dit geeft aan dat het om User Generated Content gaat. Denk hierbij aan blogartikelen, forumposts, comments etc. 
Pas in maart 2020 zal Google de nieuwe en bestaande nofollow links gaan behandelen als “hints” waarbij het zelf dus besluit wat te doen met de opgegeven attributen.

Site Diversity update - 6 juni 2019

Met deze update wil Google het aantal zoekresultaten beperken van één site in de top 10. Het zou na deze update de bedoeling moeten zijn om maximaal twee keer in de SERP tevoorschijn te moeten komen. 

Core update - 3 juni 2019

Met name YMYL-websites* hebben deze update gemerkt. Google is gek op het zogenaamde EAT principe. Deze afkorting staat voor Expertise, Authoritiveness en Trustworthiness. 

Zorg ervoor dat je expert bent op je gebied als je informatie deelt op je website. Update je site regelmatig, zorg ervoor dat auteurs aanwezig zijn bij blogartikelen, zorg dat je duidelijk bereikbaar bent op heldere contactgegevens en wees de autoriteit. 

* YMYL = Your Money of Your Life > Je geld of je leven. Dit zijn sites waar het thema om geld of je leven draait. Ok, dat klinkt heel banaal, maar je snapt de strekking. Een moeder die een website over haar kinderen bijhoud of waar tips over geld worden gegeven simpelweg. Websites die een impact hebben op de onderwerpen geld en leven. 

Core update - maart 2019

Een vooraf aangekondigde update van Google. Dat is altijd spannend. Verder gaf Google weinig informatie. Iedere specialist heeft zijn of haar eigen ideeen hierover, maar waar iedereen het over eens is dat ook bij deze update het E-A-T principe weer zwaar weegt. Zorg ervoor dat je goed bekend staat, mensen reviews over je schrijven en links van en naar sites goed op orde hebt. In feite is het bij elke update de bedoeling van Google dat websites met de beste content ook echt de beste posities krijgen. 

Geef een reactie