Inhoudsopgave

Google Page Experience update

Dat is netjes van Google; een aankondiging van een update die een grote impact gaat hebben op de posities die je nu hebt in Google. Zeg wat? Jazeker, gebruikerservaring gaat meetellen in de rankings die je nu hebt. Ook wel de Core Web Vitals genoemd die bestaan uit: paginasnelheid, interactiviteit en visuele stabiliteit.

Of je denkt nu: PANIEK! óf je sliep al heerlijk met een 100/100 score in Pagespeed Insights. Dan zou ik als ik jou was nog een keer checken, want die handige tool is inmiddels ook geüpdatet en grote kans dat jouw oogstrelende 100/100 prinses nu ineens een mager dansend schoonmaakstertje is geworden.

Waarom update Google steeds?

Waarom zijn bananen krom? Het is vragen naar de logische weg. Elk jaar gaat Google steeds meer letten op het E-A-T principe. Nog even kort: Expertise, Authority en Trust. Wat de afgelopen jaren duidelijk is geworden doordat websites steeds betere blogs gingen schrijven, waarbij mensen ook echt geholpen werden. 

Geen onzinteksten meer, maar Google kijkt mee en ziet dat de gebruiker blijft hangen en ook echt leest.

Had je dus vroeger nog Google die je voor de gek kon houden met wat gekke omschrijvingen en titels, vandaag de dag wordt er op allerlei manieren naar de website gekeken ten behoeve van User Experience:

    • Is de website veilig?
    • Wordt er https gebruikt?
    • Werkt de website op je mobiel?
    • Zijn er geen irritante popups waardoor je niets meer kunt zien?

En nu zijn er dus de Core Web Vitals toegevoegd aan deze gebruikerservaring. Op mijn blog “Google Algoritme Updates” probeer ik overigens zoveel mogelijk updates bij te houden.

Wat betekent deze update voor mij?

Dat ligt er onder andere aan hoe snel jouw website is. Je kunt dat eenvoudig controleren door naar Google’s Pagespeed insights te gaan. Vul je URL in en kijk wat de score is. Zit je daar niet in de mooie groene velden, ofwel in de scores onder de 90, dan is er wat werk aan de winkel. Hieronder zal ik daar meer over uitleggen.

Deze update heeft dus binnenkort impact op de vindbaarheid van jouw website in Google! 

Wanneer rolt Google de Page Experience update uit?

Zelf heeft Google aangekondigd dat in 2021 deze update actief zal worden. Tevens hebben ze aangegeven dat er zes maanden van te voren een aankondiging zal zijn wanneer deze update exact actief wordt. Het is denk ik veilig om te zeggen dat het op zijn vroegst in Q2 zal zijn, dus hou rekening met een datum vanaf april 2020. 

Ga nu niet wachten tot het april is, maar zorg dat je nu alvast aan de slag gaat. Je kunt de de pagespeed insights uitkomst nemen als basis. Wat al deze termen inhouden is vrij technisch, maar ik zal hier puntsgewijs en in vogelvlucht doorheen gaan. Google noemt ze zelf Core Web Vitals

Wat zijn Core Web Vitals

Niets mooier dan plaatjes. Zie hieronder de 3 Core Web Vitals uitgelegd. Verderop leg ik uit wat ze betekenen en wat jij eraan kunt doen om te zorgen dat je (zoveel mogelijk) in het groene gedeelte komt.

Core Web Vitals
Core Web Vitals

Google wil dat een pagina binnen 2,5 seconden geladen is. Volgens onderzoek blijkt dat als dit onder de 2,5 seconden is het geldt als een goede gebruikerservaring.

Om een ​​goede gebruikerservaring te bieden, moeten pagina’s een FID hebben van minder dan 100 milliseconden.

Largest Contentful Paint uitleg

Zoals aangegeven is LCP één van de factoren die bijdraagt aan de gebruikersvriendelijkheid van jouw website. Maar hoe kun je nu zien wat bij jou deze waardes zijn en wat je eraan kunt doen? En, wat betekent het nu eigenlijk?

Largest Contentful Paint geeft in seconden weer hoe lang het duurt voordat het grootste element op jouw pagina kan worden getoond. En een element kan echt van alles zijn: een tabel, een video of een plaatje. Het gaat erom dat de pagina zoals jij ‘m te zien krijgt volledig geladen moet zijn, of wel alles wat je ziet op je scherm zonder te hoeven scrollen. 

Snelle tips voor een betere LCP

Ga zelf op onderzoek uit

Je kunt zelf de LCP achterhalen via de Pagespeed Insights tool en na ingeven van je domeinnaam kun je onder diagnostische gegevens vinden wat jouw LCP is. Dat geeft je handvatten waarmee je kunt scoren. In de regel zul je dit met je website bouwer moeten bespreken. 

Mocht dat lastig zijn, dan zijn er ook een aantal varianten waarbij vaak ook een stukje winst te halen valt. 

Andere hostingprovider

Betaal je nu een paar euro per maand, dan zou het zomaar kunnen dat je met een upgrade van een hostingpakket je op een krachtigere en dus snellere server terecht komt. Ook is het raadzaam om eens onderzoek te doen naar alternatieve providers. Zelf ben ik tevreden over SiteGround die ook een eigen WordPress plugin hebben gemaakt die je gratis mag gebruiken. 

Maak gebruik van caching

Mocht je er nog geen gebruik van maken, dan is dit sowieso erg handig om mee te beginnen. Als je gebruik maakt van WordPress zijn er veel plugins die je het leven gemakkelijk maken. Als je gebruikt maakt van Siteground dan kun je zelfs hun eigen plugin gebruiken en dan worden meteen alle plaatjes op je site geoptimaliseerd. Caching zorgt ervoor dat de server waar je op staat met de website niet zoveel hoeft na te denken waardoor alles sneller getoond kan worden. 

First Input Delay uitleg

De naam geeft het al een beetje weg. Wat is de vertraging (delay) nadat je een eerste aktie (first input) op de website hebt gedaan. Oftewel; je gaat naar een website, wacht tot de pagina geladen is en je klikt ergens op de site. 

Hoe lang duurt het vervolgens voordat de server van de website reageert op jouw verzoek? Volgens Google mag de FID (First Input Delay) er dus eigenlijk maar maximaal 100 milliseconden over doen. Overigens is het goed te weten dat scrollen over de pagina of inzoomen niet worden meegeteld als FID. 

Dit is overigens wat Google zelf erover zegt:

“First Input Delay (FID) measures the time from when a user first interacts with your site (i.e., when they click a link, tap on a button, or use a custom, JavaScript-powered control) to the time when the browser is actually able to respond to that interaction.“

Snelle tips voor een betere FIP

Verbeter Javascript

Hoe dan? Als jouw site veel Javascript erop heeft staan, dan moet jouw browser dat allemaal gaan verwerken en daar kan hij best even zoet mee zijn. Waar het op neerkomt is dat zolang jouw browser daarmee bezig is, hij niet jouw klikgedrag kan verwerken. 

Dus als je echt een heleboel Javascript hebt staan, dan zou je kunnen zeggen dat de gebruikersvriendelijkheid te wensen over laat omdat jij wel kunt klikken, maar de browser alleen maar die Javascript aan het verwerken is. 

Aan de slag dus. Je kunt bijvoorbeeld Javascript kleiner maken, ook wel minification. Dat is al vrij technisch, maar als je gebruik maakt van WordPress zijn daar hele handige plugins voor. Ook de plugin van Siteground heeft deze optie. 

Controleer Pagespeed Insights

Kijk onder het kopje “Max Potential First Input Delay”. Dat is het aantal milliseconden dat de langste taak erover doet, nadat FCP is geweest, dat gebruikers als vertraging kunnen ervaren. 

Laad alleen de nodige bestanden

Er zijn supermooie plugins voor WordPress die scannen welke bestanden nodig voor een specifieke pagina. Stel nu dat je iets moet laden om je contactformulier te controleren op fouten. Datzelfde bestandje hoef je niet te laden op je hoofdpagina. Met een handige plugin kun je gaan zoeken naar dit soort bestanden en elke pagina precies op maat maken. 

Een aantal handige plugins:

Cumulative Layout Shift uitleg

Ken je dat? Je gaat naar een website en je wilt bijna op een link klikken, en op het laatste moment verschuift de pagina nog iets. Je klikt mis, of erger nog, je klikt op een advertentie. Zó irritant! Meteen een mooi haakje naar gebruikersvriendelijkheid. En daar draait het natuurlijk weer om.

Google wil de ultieme gebruikerservaring, er is een variabele bedacht die meet of de pagina verschuift. In onderstaand filmpje kun je zien hoe links eerst de tekst wordt geladen en later verspringt als er een plaatje bijkomt. 

Rechts kun je zien hoe de pagina blijft staan, omdat er van te voren een ruimte gereserveerd is voor het plaatje. Jouw developer kan dit ook zo inregelen en je scoort zo eenvoudig weer wat puntjes op Pagespeed Insights, en dus op je mogelijke positie in Google.

Uitstekende informatie kun je vinden op web.dev waar een artikel over Cumulative Layout Shift zeer gedetailleerd wordt besproken. 

Handige tips voor een snellere CLS

Stel de grootte in van foto’s en video’s

Vroeger werden standaard alle maten bij foto’s geplaatst door website bouwers. Later is dat grotendeels vervangen door dit in CSS te verwerken. Inmiddels is het voor SEO optimalisatie aan te raden om wel weer de breedte en lengte van een foto of video netjes te verwerken. Jouw browser reserveert dan een gedeelte op de pagina en de pagina zal dat niet meer verspringen.

Kijk eens naar je fonts en hoe die geladen worden

Het valt me altijd op hoeveel verschillende soorten lettertypen (fonts) er gebruikt worden op websites. Vaak nog verschillende door elkaar heen ook. Duik hier eens in en kies voor één type font en probeer die dan vooraf in te laden. Je zult verbaasd zijn hoeveel tijd dit kan schelen en ook dit zal resulteren in een pagina ervaring die rustiger is voor de eindgebruiker.

Conclusie

Dat waren ze dan; de nieuwe manieren hoe Google de gebruikersvriendelijkheid van jouw website zal gaan testen in de toekomst. 

Loop niet meteen achteraan. Ga aan de slag met de tips en trucs die hierboven staan. Meten is weten, dus reserveer in je agenda een uurtje van je tijd en ga eens kijken waar jij verbeteringen kunt doorvoeren aan de hand van Pagespeed Insights.

Vind je dit artikel handig? Laat het weten of deel ‘m vooral. Vind ik leuk en waardeer ik.

Geef een reactie