SEO mythes kunnen soms hardnekkig zijn. Er zijn zoveel wegen die naar Rome leiden of naar het beloofde land in de Top 10 van Google. 

Had ik maar de gouden tip om jouw site ineens op plek 3 binnen te laten komen of liever nog op plek 1. Zo werkt het helaas niet. En over het algemeen is een SEO-traject vaak maandenlang en moet je een uitgekiende SEO strategie toepassen.

Toch kan het soms snel gaan en ik weet zeker dat het in ieder geval sneller gaat als je deze 13 mythes over SEO links laat liggen. Negeer ze gewoon en ga op een gezonde manier aan de slag met jouw site in de seo wereld.

Onthou altijd dat snelle trucs vaak veel schade kunnen opleveren aan de zichtbaarheid van jouw website. Het algoritme van Google is steeds slimmer. Het herstellen ervan kan soms lang duren en het is absoluut lonend om goed onderzoek te doen naar wat je precies wilt optimaliseren en nog belangrijker, wat je precies hiermee wilt bereiken in een afgebakend tijdvak. 

Inhoudsopgave

Maak een blog artikel van minimaal 1000 woorden

Dat zou wel erg fijn zijn natuurlijk. Je huurt een tekstschrijver in, of op een zaterdagmiddag besluit je zelf eens een goed, lang artikel te schrijven. En voila; je staat in de top 10. Zo werkt het natuurlijk niet. In deze tijd van Google gaat het vooral erom wat de gedachte is waarmee de gebruiker aan het zoeken is.

Het gaat er dus met name om dat je je inleeft in de zoek intentie van de gebruiker. Wat wil die persoon weten en in welke fase zit hij? Als je vervolgens op basis van die gegevens een goed artikel maakt, dan heb je de grootste kans dat deze scoort in de zoekresultaten.

Een Google partner scoort beter

Google Partner Logo voor SEO Mythes blog artikelMarketing bureaus die de Google Partner status hebben, hebben een training afgerond, omzet behaald op bijvoorbeeld Google Adwords en een aantal vragen succesvol beantwoord. Niets meer en niets minder. Het is niet zo dat een partner status opeens ervoor zorgt dat de zoekresultaten beinvloed kunnen worden. 

Social media bepaalt jouw positie in Google

Je denkt dan meteen waarschijnlijk aan de links die op social media naar jouw website gaan. En natuurlijk werkt het in principe ook zo; als jij een link van een andere site naar jouw site krijgt, dan vind Google dat best leuk. Echter zijn de meeste links vanaf Social media bijna altijd nofollow. 

Wat houdt nofollow precies in? Simpelweg betekent dat Google wel die mooie linkjes ziet, maar er verder niets mee doet. Dat is best zonde hoor ik je denken, maar ook dat is niet helemaal waar. Als jij namelijk een interessante post maakt en andere mensen vinden dit ook interessant en beginnen met het delen hiervan, dan kan Google dit toch oppikken en zal het mogelijk een impact hebben op jouw positie in Google. Dat komt dan vooral doordat mensen het op hun eigen site gaan vermelden en dit dus backlinks oplevert naar jouw site.

Het is dus mogelijk om meer bezoekers te krijgen door Social media, maar het is niet zo dat jouw rankings beter worden direct gelieeerd aan Social media.

 

Je moet altijd H1 tags gebruiken

Vroeger was het bijna verplicht om altijd H1 (of H2, H3) tags te gebruiken in de ogen van Google. Alles kon erbij aandragen dat dit bijna een verzekering was dat je hoger in de zoekresultaten kwam. Inmiddels is Google een stuk slimmer en kijkt naar de de gebruikerservaring. 

Dat is wel een interessant iets om bij stil te staan. Zodra je namelijk wel de H1 (en H2, H3) tags gaat gebruiken in een CMS systeem, dan komt er vanzelf een helder overzicht op de pagina die voor de gebruiker goed te lezen is. Grote stukken tekst worden zo mooi opgedeeld in leesbare stukken informatie. De lezer zal vervolgens langer blijven hangen en dat zou goed kunnen zijn voor je rankings. 

Dus; in technisch opzicht is het niet een rankingfactor, maar omdat de gebruikerservaring verbetert en deze langer blijven hangen op je site, is het uiteindelijk wel een verbetering. 

Je zoekwoord dichtheid, ook wel keyword-density, moet 3% zijn

Ach, de tijden vliegen. Met een rekenmachine of handige calculators uitrekenen wat je keyword-density is. Als je dan bijvoorbeeld over moestuin schreef, dan moet je opletten dat het woord ‘moestuin’ niet te vaak voorkwam, maar je wilde ook zeker wel ervoor zorgen dat het zo vaak voorkwam als mogelijk. Ook wel bekend als keyword-stuffing. 

Inmiddels kijkt Google naar de intentie van de tekst en snapt wat je bedoelt. Hij kijkt dus naar de samenhang van de woorden. Als jij een tekst tikt en je gebruikt bijvoorbeeld tuinieren, mest, zaden, beregenen en compost, dan is echt al duidelijk dat het hier om tuinieren gaat. 

Het kan nooit kwaad in mijn ogen om wel te letten op het aantal keer dat een zoekwoord voorkomt, maar ga vooral op zoek naar synoniemen en maak de tekst gewoon goed leesbaar.

 

Je mag geen links naar je website kopen

Buy Backlinks voor SEO Mythes blog artikelDat klopt. Daar kan ik kort over zijn. Google straft het af als ze erachter komen. 

Daar zit ook meteen de angel, hoe komen ze daar achter? Als jij handjeklap een do follow linkje koopt ergens dan komt Google daar in principe nooit achter. Soms zijn er wel eens ‘enge’ berichten in de media dat er sites zijn verwijderd uit Google of dat je het risico loopt dat je rankings gevaar lopen met gekochte links.
Maar in de praktijk is het bijna teleurstellend hoe goed het nog kan werken. 

Zelfs een gastblog ergens plaatsen is al voer voor discussie. Maar over het algemeen ben ik van mening dat als je de gebruiker helpt met de juiste content, het altijd een win-win situatie is.

 Je kunt natuurlijk ook zorgen dat je steengoede content maakt en dit gaat promoten, wat je uiteindelijk kwalitatief zeer goede links kan opleveren. Het kost meer tijd, maar op de lange duur heb je hier altijd meer aan. 

Duplicate content geeft je een penalty van Google

Laten we voorop stellen dat je het wilt voorkomen. Echter nachtmerrie is wel het andere uiterste. Je krijgt er geen penalties voor van Google. Wel is het zo dat Google het liever niet heeft en jouw rankings zou kunnen gaan beinvloeden. Voor diegene die denken; wat is Duplicate Content? Dit houd simpelweg in dat dezelfde content te vinden is op verschillende URL’s. Dus als je een aparte pagina gemaakt hebt voor mobiele apparaten en diezelfde inhoud op de desktop website getoond wordt. Of dat iemand jouw content zichzelf eigen heeft gemaakt en op zijn eigen website toont. 

Jouw website kan ik hoog laten scoren

Dit is simpelweg een verkeerde gedachte. Sommige reclamebureau’s of websitemakers willen dit nog wel eens meenemen in het offerte traject of terloops noemen. 

Het kan echter niet. Het is niet zo dat Google jouw website laat zien in de zoekresultaten; hij laat pagina’s van jouw website zien in de resultaten. Dat houdt dus in dat je elke pagina afzonderlijk moet optimaliseren. Natuurlijk ga je ook alle pagina’s onderling met elkaar koppelen door een duidelijke interne link structuur en die gehele combinatie zorgt ervoor dat de diverse pagina’s goed zichtbaar zijn in Google. Los nog van de externe links die geregeld moeten worden. 

Meta tags zijn niet meer nodig vandaag de dag

Ondanks dat Google steeds slimmer aan het worden is, of eigenlijk het algoritme dat ze gebruiken, kun je zeker nog wel meta tags gebruiken. Meta tags zijn eigenlijk kleine stukjes code in jouw pagina die voor elke pagina uniek moeten zijn. 

Als jij geen meta tags op de juiste manier opgeeft, dan zal de zoekmachine zelf een stukje tekst uit de pagina halen. Dat is wel het laatste wat je wilt en daarom is het zo handig en verstandig om wél die meta tags te gebruiken. Wees to the point en omschrijf helder waar jouw bedrijf of website voor staat. Als je deze omschrijving teveel gaat volproppen met zoekwoorden, dan is de kans groter dan Google alsnog zelf een meta description gaat verzinnen.

 

Zoekwoorden moeten exact voorkomen in jouw teksten

Je kent ze misschien nog wel, of erger nog, je ziet het nog wel eens. Je bent op zoek naar een fietsenmaker in amsterdam en je zoekt op “fietsenmaker amsterdam”. Vervolgens klik je op 1 van de zoekresultaten en lees je de tekst op die pagina: 

“Welkom bij Fietsenmaker Amsterdam, wij zijn een fietsenmaker amsterdam.”

Niets ergers dan dat om te lezen. Dit is echt niet meer nodig. Google snapt heel goed dat als jij zoekt naar “fietsenmaker amsterdam” en jij vermeld op de site die steekwoorden, dan vind hij dat echt wel. Het is veel belangrijker voor Google dat jij als website eigenaar de bezoeker daadwerkelijk helpt met fijne teksten en goede uitleg. Al die koppelwoordjes kun je gewoon erin zetten en als je in plaats van fiets ook af en toe rijwiel gebruikt, of band of fietspomp, dan is de samenhang alleen maar sterker en zal Google je daarvoor belonen.

Een link moet het zoekwoord bevatten

Het is sowieso goed om een aantal linkjes op te nemen naar een artikel of pagina en daar het zoekwoord in te verwerken waarop je gevonden wilt worden. Maar als je dit met elk linkje doet, dan scoor je daar geen punten mee. Na de Google Penguin update is het ook absoluut niet meer nodig en mag je even op het strafbankje zitten. Dus om het simpel te houden; let op het percentage links dat je hebt naar een stuk content en zorg ervoor dat je onderzoek doet naar je concurrenten om te zien welke zoekwoorden zij verwerken in hun backlinks.

Koop domeinnamen met het zoekwoord erin

Deze hoor ik nog wel eens voorbij komen. Soms kan het handig zijn om een domeinnaam erbij te nemen, omdat deze bijvoorbeeld makkelijk te onthouden is of dat je deze kunt gebruiken voor reclame doeleinden. 

Let op dat dit een verschil is met “dat het goed voor SEO is”. Bij SEO draait het onder andere om autoriteit. Als jij een nieuwe domeinnaam koopt dan heeft deze nog geen autoriteit en heb je er eigenlijk nog niet zo gek veel aan. 

Als je de domeinnaam over kunt nemen én er zijn (veel) websites die naar die domeinnaam linken, dan zou het interessant kunnen zijn omdat je deze domeinnaam kunt doorsturen direct naar jouw eigen website. Let er wel op dat vaak sommige linkjes express naar een domeinnaam worden gestuurd door de verkopende partij om zo de domeinnaam interessant te maken. Zodra de koop is gedaan kan hij die links weer eraf halen en heb je niet zoveel meer aan de naam. Het kan dan verstandiger zijn om de investeringin een domeinnaam om te zetten in een paar goede blogposts.

Zorg voor zoveel mogelijk pagina's op je website

In zekere zin is dat niet eens helemaal een mythe, maar dan wil ik die wel wat nuanceren. Als jij een website hebt en je plempt die helemaal vol met allerlei content, puur om gevonden te worden, dan zal dat niet helemaal werken. 

Bekijk je website als een inhoudsopgave; verdeel alle content over verschillende categorieen, geef focus aan wat belangrijk is en zorg dat er structuur is. Als jij structuur kunt zien, dan kan Google dit ook. Kijk ook naar pagina’s waar helemaal geen bezoekers op komen en wees doortastend; verwijder een pagina als deze verouderd is en toch geen bezoekers oplevert. 

Meer dan eens heb ik gezien dat als er eens goed ‘schoongemaakt’ wordt en alle artikelen zorgzaam worden geupdated, dan komt dit de vindbaarheid en dus de zichtbaarheid ten goed.

Geef een reactie