Daar is dan dat woord; “Linkbuilding”. Wat moet je ermee? En wat kan je ermee? En waarom ‘moet’ je dat doen? Terecht dat ik deze vraag regelmatig krijg. In dit blogartikel leg ik uit waarom we eigenlijk niet zonder linkbuilding kunnen, geef ik een definitie van linkbuilding betekenis en zal ik ingaan op de do’s en don’t over het regelen van backlinks. Ik ga in dit artikel dus niet in hoe je moet linkbuilden, maar meer op de vraag wat is linkbuilding.

Inhoudsopgave

Linkbuilding betekenis

Linkbuilding is ervoor zorgen dat je een link van andere website krijgt naar je eigen site. De gedachte daarachter is dat als je genoeg relevante links hebt verzameld, je hierdoor een betere positie in de Google krijgt (en dus beter gevonden kan worden).

Wat zijn backlinks?

Google ziet backlinks als een bevestiging dat jouw site oké is. Als andere mensen op hun website een link naar jouw site zetten, dan moet dit wel goed zijn. En hoe meer mensen een link plaatsen, hoe meer bevestiging Google krijgt dat jouw site goed is. Als je echt serieus bezig bent en allerlei mensen gaan naar jouw site linken, dan gaat Google jouw site als een autoriteit zien. En dat mensen, is wat we graag willen bereiken. 

Is linkbuilding toegestaan vanuit Google?

Google heeft de richtlijnen voor webmasters opgesteld. Een mooi voorbeeld van een backlink; Net zoals ik hier een linkje nu maak naar deze richtlijnen, omdat het handig en noodzakelijk is dat ik jou hierop wijs. Zo ziet Google ook graag dat links ontstaan. Op een natuurlijke manier en nog belangrijker; op een relevante manier. Als ik hier nu een link zou plaatsen met dezelfde omschrijving, maar vervolgens zou linken naar de weekaanbieding van New York Pizza, dan heeft de link helemaal geen waarde en bestaat zelfs de mogelijkheid dat ik hiervoor een penalty krijg. 

Ook heeft Google richtlijnen voor linkuitwisselingsprogramma’s opgesteld. Het blind kopen (of verkopen) van backlinks keuren ze af. Je hebt misschien zelf wel eens een mail gehad met “Als jij naar mij een link zet, zet ik een link naar jouw website”. Mocht je die weer zien, gooi zo’n mail dan direct weg. Dat werkt niet meer en erger nog, je kunt ook hiervoor een penalty van Google krijgen. 

Soorten backlinks

Goed, we weten nu wat linkbuilding is, wat backlinks zijn en wat de verwachting van Google zijn over linkbuilding. Welke links zijn er nu eigenlijk en hoe doe je dat dan?

Links die zonder jouw medeweten zijn geplaatst

Zodra jij goede content plaatst; dat houd dus in dat je bijvoorbeeld een pagina of blogartikel hebt gemaakt, waar bezoekers dus écht wat aan hebben. Dan is de kans aanwezig dat iemand een link naar jouw pagina plaatst om zo zijn eigen bezoekers beter te informeren. Supertof toch? Jij stijgt in autoriteit en de ander kan zijn bezoekers beter informeren. Dit is precies waar Google ook blij van wordt.

Links waar je zelf om hebt gevraagd

Eigenlijk hetzelfde als het kopje hierboven, echter ben je nu zelf actief op zoek gegaan naar andere website beheerders en heb je hen gevraagd om een link te plaatsen naar jouw artikel of pagina. Zolang de content maar relevant is en de bezoeker geholpen, is dit natuurlijk helemaal prima. 

Links die je zelf hebt geplaatst

Wat dat dan anders is dan het kopje hiervoor? Hier heb je volledig zelf de hand in met wat je doet. Je kunt op online forums bijvoorbeeld natuurlijk een linkje opnemen. Stel jij klusartikelen verkoopt en je zit veel op klusforums, dan is het een klein kunstje om een linkje op te nemen naar jouw site. Toch? Nou, ik zal je vertellen dat Google daar wel een mening over heeft:

Reacties op forums met geoptimaliseerde links in het bericht of de handtekening, zoals: Bedankt, dat is geweldige info. - Paul pauls pizza den haag pizza beste pizza den haag

Is dus NIET toegestaan door Google

Wel kun je natuurlijk jouw site aanmelden bij diverse gratis bedrijvengidsen

Wat is linkjuice of linkwaarde?

Linkjuice is een term die de overdracht van de waarde van een pagina op een site doorgeeft aan een andere pagina via een link. 

Zeg wat? Ja, dat dus. Dus stel, jij hebt een website met een informatieve pagina over bijvoorbeeld cavia’s. Als jij dan een link maakt in een artikel naar een webwinkel waar ze cavia kooien verkopen, dan draag jij een klein stukje waarde over van jouw site naar de site waar je heen linkt. Waardoor de site waar jij heen linkt, weer een stukje waardevoller is geworden voor Google. Want, als jij erheen linkt, dan moet dat wel goed zijn (zie ook: wat zijn backlinks).

Zijn alle backlinks hetzelfde?

Goede vraag! Nee, zeker niet. Google heeft daar een aantal handige attributen voor bedacht die je bij de link kunt vermelden. Zie ook het artikel “Je uitgaande links kwalificeren voor Google

Kort toegelicht; er zijn drie soorten relaties die je aan links kunt meegeven. 

  • no-follow
    Als je niet wilt dat jouw linkwaarde word doorgegeven aan de pagina waar je naar toe linkt of als je simpelweg niet wilt dat Google jouw pagina linkt aan de andere pagina. 
  • sponsored
    Heb je gelinkt naar een advertentie in je tekst? Dan voeg je deze relatie toe, Google weet dan dat iemand heeft betaald voor deze link.
  • ugc
    Dit is een afkorting die staat voor User Generated Content. Deze relatie gebruik je als je linkt naar content van website gebruikers, zoals reacties en forumposts bijvoorbeeld.
Als een link deze relatie dus niet heeft vermeld, is het een link die de waarde van de waarde van de pagina doorgeeft. En we hebben net geleerd wat linkjuice is, dus dan begrijp je nu ook dat we graag ontzettend veel van die linkwaarde willen krijgen.

Naast het wel of niet vermelden van deze relaties is het ontzettend belangrijk dat de links die je van andere websites krijgt, relevant voor jouw site zijn. Je wilt echt geen links van een goochelaar website ontvangen voor jouw “Mijn cavia is de beste!” pagina. Hoe relevanter de link, hoe meer de linkwaarde zich uit in een betere positie in Google uiteindelijk. 

Interne link structuur optimaliseren

Dit is een te groot en belangrijk onderwerp om dit hier volledig te kunnen behandelen, dat zal ik in een aparte blog nog een keer doen. Wel wil ik meegeven dat je interne links ontzettend belangrijk zijn omdat je hiermee een zogenaamde ‘turbo’ stand kunt aanzetten. 

Zie het zo; als jij een link krijgt naar:

https://mijncaviaisdebeste.nl/hij-kan-verantwoord-2-meter-vliegen-zonder-hulp 

En jij hebt op die pagina ook nog links naar andere delen van je website staan; bijvoorbeeld “Highfive met je Cavia” en “Helmen die passen op je cavia’s hoofd”, dan profiteren ook die pagina’s van de linkwaarde. Immers, je geeft middels de link die waarde weer een stukje door aan je eigen interne pagina’s!

Wat is de beste linkbuilding strategie?

Eigenlijk zou je niet per definitie een strategie moeten hebben, maar je bewust ervan zijn dat je content wilt maken waar mensen graag -uit zichzelf- naartoe linken. Dat is echt de ultieme win-win situatie. 

Toch gebeurt dat lang niet altijd, ondanks dat jij van mening bent dat je content echt supertof is en je medemens daar hoe dan ook een beter van zou worden. Het kan dan geen kwaad om het lot een handje te helpen en zogenaamde ‘outreach’ te doen. 

Je gaat dan zelf actief websites benaderen en vragen of ze het interessant vinden om naar jouw website te linken met die mooie content erop.

Het linkbuilding proces is iteratief en kan zeer tijdsintensief zijn. Vaak wordt het linkbuilden dan ook uitbesteed aan een SEO specialist zoals mij. Ik heb inmiddels een heel netwerk om mij heen opgebouwd van bloggers, website beheerders en influencers en kan feilloos de juiste website uitkiezen die voor jouw website de beste linkjuice weet te sturen.

Hoe snel merk ik de effecten van linkbuilding?

In SEO-landschap is een vaak gebruikt antwoord: “Dat hangt ervan af”. Er bestaan allerlei tools om de links in de gaten te houden, maar ook die zijn er niet altijd even snel bij. Mijn ervaring is dat het enkele weken tot maanden duurt voordat je de effecten merkt van een linkbuilding campagne. Dat wil dus zeggen dat jouw website of pagina’s hoger in Google komen. 

Wat kost linkbuilding?

Er zijn een aantal mogelijke scenario’s hiervoor. Je kunt zoveel mogelijk zelf doen, waarbij de tijd die je erin steekt om allerlei websites te benaderen jouw kosten zijn. Je kunt dit ook uitbesteden en dan betaal je een uurprijs. Ook zijn er websites die linkbuilding op zich nemen en een pakketprijs rekenen. 

Je koopt dan bijvoorbeeld 20 links voor 100 euro en dan heb je 20 links. Maar je weet niet op welke sites die komen en of dat juist niet meer schade aan je website toebrengt dan oplevert. 

Verder kun je in Nederland nog best goed wegkomen met linkjes op startpagina dochters en klonen. Denk hierbij aan een linkje op https://huisdieren.startpagina.nl waar je om een link kunt vragen naar jouw cavia pagina. Steeds vaker vragen ze echter een (jaarlijks) bedrag voor deze linkjes of willen ze een link terug, wat eigenlijk niet gewenst is. 

Conclusie

Het is een specialisme dat ook nog eens voor de lange adem is. Vaak merk je pas na drie maanden resultaat van de eerste linkjes. Vervolgens is dat resultaat ook nog eens volledig afhankelijk van de kwaliteit van de site waar ze vandaan komen, op welke manier ze gezet zijn en naar welke pagina ze bij jou terecht komen. 

Linkbuilding is vaak een ondergeschoven kindje en vaak merk ik dat de verwachting is dat een site al goed zal presteren in Google als de teksten al SEO-proof zijn. Als ik één ding heb geleerd: je kunt niet zonder linkbuilding. 

Nu je een antwoord kunt geven op “Wat is linkbuilding” en je tijdens een verjaardag dus de show kunt stelen, kun je ook zelf aan de slag ermee. Laat je weten als je je eerste link hebt gekregen?

Geef een reactie