Onderschat niet de kracht van een gratis online bedrijfsgids. Er zijn in Nederland meer dan genoeg van deze zogenaamde gidsen, waar je zomaar je eigen bedrijf kunt vermelden mét je eigen website adres erbij. En daar zit meteen de kracht. Lees snel door hoe jij hier handig gebruik van kunt maken voor jouw bedrijf.

Inhoudsopgave

Waarom een vermelding op een online bedrijfsgids?

Toegegeven; Ik heb wat testen nagelezen en het blijkt dat de kans dat iemand jou daadwerkelijk gaat bellen vrij klein is, naar aanleiding van zo’n vermelding. 

Maar omdat die bedrijfsgidsen toch best wat autoriteit hebben verzameld door de jaren heen bij Google, zijn ze best handig. En jij wilt wat meesnoepen van die autoriteit in Nederland. Had ik al gezegd dat ze ook gratis zijn? 

Reken je niet te rijk

Nou klinkt dat natuurlijk fantastisch, maar je krijgt echt niet zomaar alles voor niets. Om te profiteren van de kwaliteit van de links zouden ze eigenlijk van het zogenaamde type do-follow moeten zijn. Dat houd zoveel in dat Google wat van de autoriteit van die bedrijvengids aan jouw site meegeeft. Natuurlijk doen ze dat niet allemaal, maar gemiddeld doet de helft dat toch wel. 

Let er ook op dat het kan gebeuren dat je helemaal geen link kunt toevoegen. Heb je daar dan wat aan? Jazeker wel, zorg ervoor dat je jouw adresgegevens helemaal netjes vermeld. We noemen zo’n link ook wel een citationlink. 

Waar je ook rekening mee moet houden is dat bij de wat professionelere bedrijfsgidsen er om een Kamer van Koophandel nummer wordt gevraagd. Als je een inschrijving hebt, prima natuurlijk. Maar als je alleen een eigen website hebt dan kun je op dit soort sites niet verder. 

Citationlink wat?

Zoals je in een ander blogartikel over Google Mijn Bedrijf hebt kunnen lezen op deze site, is het belangrijk dat je adresgegevens exact en compleet zijn. De reden ervan is simpel; zodra jij op andere sites tevoorschijn komt met je adresgegevens, ziet Google dat je dus wat belangrijker aan het worden bent en kan dat alleen zien als die gegevens exact overeenkomen. Je kunt je positie dus verbeteren en hoger krijgen. Zo krijg jij bijvoorbeeld weer meer klanten naar je website.

Lokale SEO en Gratis Bedrijfsgidsen

Zelf zul je vaak genoeg hebben gezocht in Google Maps naar een winkel in een bepaalde stad. Stel je zoekt naar een Albert Heijn in Breda, dan kunnen alle linkjes die op de bedrijfsgidsen staan je zeker meehelpen om beter te scoren in Google Maps. Zeker als je richting de Top 3 weet te gaan, kunnen er zomaar een heleboel bezoekers jouw site en bedrijfsvermelding weten te vinden. 

Ook zijn er vaak echt lokale initiatieven online te vinden. Denk hierbij aan regionale dagbladen, maar ook aan websites die zich echt op een stad hebben gericht. Probeer het zelf maar eens; Google eens op “bedrijvengids Breda” en dan zie je al snel sites als ‘www.bredaonderneemt.nl‘. 

En een vermelding in een buitenlandse bedrijvengids?

Elke link is een link. Het kost echter ook een hoop tijd om overal je informatie in te vullen. Daarnaast is niet elke site echt goed, slim of handig om een link van te krijgen of draagt het niet bij aan je lokale vindbaarheid. 

Toch zijn er wel een aantal die wel handig zijn. Naast natuurlijk jouw eigen Google Mijn Bedrijf vermelding zijn de databases van Foursquare en Apple Maps echt reuze interessant. Vaak worden die gegevens ook weer door derden gebruikt. 

 

Overzicht 100% gratis vermelding bedrijfsgids

*Trompetgeschal* Zonder verdere vertraging hierbij de lijst.Voor je gemak opent elke link in een nieuw venster, je hebt nu alleen nog tijd en geduld nodig. In de regel zie je de eerste resultaten in Google al verschijnen na enkele weken.

Laat die linkjuice maar komen

Nou, als het goed is heb je nu minstens een voornemen om je bedrijf en/of website bij al deze sites in te schrijven. Als je dat al gedaan hebt, gefeliciteerd! Je bent nu minstens een paar uur van je leven kwijt die je nooit meer terugkrijgt, maar daar tegenover staat dat je wel echt staat te shinen in de zoekresultaten binnenkort. Mits Google niet teveel updates doet. 

Geef een reactie