Linkbuilding uitbesteden

Linkbuilding uitbesteden is een heel goed idee om de pagina’s van jouw website hoger in de zoekmachine resultaten te krijgen. Google heeft het immers zelf gezegd: van de meer dan 200 factoren die invloed hebben op jouw rankings, behoort linkbuilding tot de top 3.

Jouw doelen, mijn doelen

Als ondernemer ga ik steeds voor nieuw succes. Wat is jouw doel met SEO? Samen gaan we ervoor!

Het optimaliseren van interne linkbuilding, het stimuleren van externe linkbuilding en het opbouwen van een natuurlijk linkprofiel moeten dus prioriteiten zijn binnen jouw bedrijf. Hiermee ga je de vindbaarheid van je website of webshop aanzienlijk verhogen.

Is linkbuilding nog een beetje abracadabra voor je? Geen probleem, ik ga je er alles over uitleggen. Vervolgens kun je er zelf mee aan de slag of contact met mij opnemen voor hulp. Niets mis mee als je linkbuilding uitbesteedt, het is niet voor iedereen weggelegd. Let’s go!

Terug naar de basis: wat is linkbuilding?

Laten we beginnen met een definitie van linkbuilding. Bij linkbuilding draait het allemaal om het actief verkrijgen van links naar jouw website vanaf andere websites. Die links noemen we ook wel backlinks.

Het doel van linkbuilding is dus om backlinks te krijgen. Hoe meer websites naar jouw website linken, hoe meer een zoekmachine als Google jouw website als autoriteit gaat zien. Dat geeft jouw pagina’s een boost in de organische zoekresultaten.

Linkbuilding is dus een zeer belangrijk onderdeel van zoekmachine optimalisatie, oftewel SEO (Search Engine Optimization). In combinatie met technische SEO en goede content creatie gaat het jouw pagina’s beter vindbaar maken.

Vooral kwalitatieve backlinks zijn belangrijk

Misschien denk je nu dat het verkrijgen van die waardevolle backlinks een fluitje van een cent is. Als je zelf een autodealer bent en je broer is een bakker, dan vraag je hem gewoon om op zijn website allemaal linkjes naar die van jou te plaatsen.

Helaas is het niet zo makkelijk. Het gaat namelijk niet zo zeer om kwantitatieve backlinks, maar om kwalitatieve backlinks. Google hecht in dit geval meer waarde aan een link van een website over auto’s dan een link van een bakker. Het draait dus allemaal om relevante backlinks.

Hoe werkt linkbuilding precies?

Nu je de kracht van kwalitatieve links kent, is het zaak om die links te realiseren. Hier heb je een effectieve linkbuilding strategie voor nodig. Laten we eerst eens kijken naar externe linkbuilding en vervolgens interne linkbuilding onder de loep nemen.

Externe linkbuilding uitbesteden

Als het gaat om externe links hebben we niet alles zelf in de hand. We zijn immers afhankelijk van andere partijen om externe links naar je website te krijgen. Toch kunnen we hier ook veel invloed op uitoefenen.

Er zijn namelijk verschillende technieken om relevante backlinks te verkrijgen. We onderscheiden de volgende vormen van het verkrijgen van backlinks:

  1. Backlinks aanmaken
  2. Vragen om backlinks
  3. Backlinks kopen
  4. Backlinks verdienen
  5. Backlinks behouden

Elke linkbuilding strategie heeft z’n eigen voordelen en soms ook nadelen. Laten we eens dieper inzoomen op de vijf vormen van externe linkbuilding. Bij iedere vorm van linkbuilding kan ik je met een professionele aanpak van dienst zijn.

Optie 1: Backlinks aanmaken

Met externe links verwijzen naar je eigen website, dat kun je zelf doen. Dat klinkt misschien gek, maar toch is het zo. Denk maar eens aan al die digitale bedrijvengidsen op het internet. Hier kun je je eigen bedrijf aan toevoegen. Het is een makkelijke manier om het aantal verwijzende domeinen naar jouw domein te vergroten.

Deze linkbuilding techniek is uiteraard niet de meest waardevolle vorm van linkbuilding. Deze links hebben voor zoekmachines als Google niet de meeste relevantie en zullen een beperkte bijdrage leveren aan jouw positie als autoriteit. Maar het is gratis en mooi meegenomen.

Optie 2: Vragen om backlinks

Om meer links naar je website te krijgen, is het ook mogelijk om het gewoon te vragen aan eigenaren van andere websites. Dit noemen we ook wel ‘outreach’. Deze tactiek kan voor goede backlinks zorgen, omdat je zelf bepaalt aan wie je het vraagt.

Houd er wel rekening mee dat het voorstel ook een meerwaarde moet hebben voor de andere partij. Anders heeft het voor het andere bedrijf geen nut. Misschien kun je er een geschikte tegenprestatie voor verzinnen.

Optie 3: Backlinks kopen

Het is ook een optie om backlinks te kopen of te ruilen. Dit is de meest eenvoudige manier om het aantal backlinks te verhogen. Maar pas op: Google kan deze tactiek ook zien als foute linkbuilding.

Google is in principe tegen het kopen of ruilen van backlinks. Als je veel slechte backlinks en gekochte backlinks hebt, kan Google dat ook afstraffen. Hier wil je liever niet te veel risico mee nemen. Het is dan ook geen onderdeel van mijn gebruikelijke linkbuilding strategie.

Optie 4: Backlinks verdienen

Backlinks verdienen is de meest organische manier om aan relevante backlinks te komen. Hierbij is het de bedoeling om waardevolle content te maken, zoals interessante blogs en relevante artikelen met bijvoorbeeld waardevolle tips en mooie infographics.

We gaan dus content maken waar andere websites graag naar willen linken. Op deze manier krijg je relevante backlinks en ontstaat er een natuurlijk linkprofiel. De inkomende links zijn op eigen kracht verdiend en Google ziet en waardeert dat enorm.

Volgens de richtlijnen van Google horen eigenlijk alle backlinks zulke natuurlijke backlinks te zijn. Met waardevolle content hebben jouw pagina’s daadwerkelijk een meerwaarde voor de bezoekers en daarmee verdient jouw domein autoriteit in de ogen van de zoekmachines.

Optie 5: Backlinks behouden

Soms werken uitgaande links van andere websites naar jouw website niet meer. Het kan bijvoorbeeld zo zijn dat je URL’s hebt aangepast, bijvoorbeeld tijdens een migratie. De verkregen backlinks hebben dan geen waarde meer voor zoekmachines.

Door oude pagina’s met 301-redirects door te verwijzen naar nieuwe pagina’s, kunnen we dit probleem voorkomen. Als het daar te laat voor is, is het ook mogelijk om de eigenaar van de oude website te vragen om de kapotte link te herstellen.

Een combinatie van de opties

Vaak is het zo dat een combinatie van bovenstaande opties het beste werkt. Een professioneel linkbuilding bureau kijkt altijd naar de specifieke situatie van jouw onderneming en stelt een plan op maat op. Bij het linkbuilding uitbesteden bij Marketence gaat het precies zo.

Interne linkbuilding uitbesteden

Tot nu toe hebben we het gehad over externe linkbuilding, maar ook interne linkbuilding is van groot belang. Als het gaat om interne links hebben we alles zelf in de hand. We kunnen de links immers zelf aanmaken, aanpassen of zo nodig verwijderen.

Goede interne links zorgen voor een gebruiksvriendelijke website, waarbij zowel bezoekers als zoekmachines makkelijk kunnen navigeren. Daarnaast is het verstandig om al je belangrijke content met links aan elkaar te verbinden.

Bij goede interne links hoeft een bezoeker niet te veel door te klikken om de gewenste doelpagina te vinden. Het is ook slim om belangrijke zoekwoorden te verwerken in een interne link en om de zoekwoorden in de alt-tekst van afbeeldingen te verwerken.

Een goede linkbuilding specialist neemt ook altijd de interne linkbuilding mee. Het gaat altijd om een combinatie van waardevolle links en relevante backlinks om een betere positie in Google te krijgen. Met linkbuilding uitbesteden bij Marketence zit dit helemaal goed.

Wat is een goede linkbuilding strategie?

Zoals je wel merkt, zijn er een heleboel strategieën om kwalitatieve backlinks te verzamelen. Toch blijft het lastig om het op eigen houtje te doen. Veel ondernemers zijn op zoek naar de beste linkbuilding tactieken, maar gooien het bijltje er na een paar pogingen toch bij neer.

Een linkbuilding specialist weet de weg in deze wereld. Linkbuilding uitbesteden is dan ook de beste manier om waardevolle linkbuilding van de grond te krijgen. Het uitzoeken van de ideale ankers is echt een taak van een SEO Specialist. Laten we nog een aantal linkbuilding technieken doornemen.

Persberichten versturen naar nieuwssites

Heb je als bedrijf zo nu en dan een nieuwtje? Dan is het een goed idee om persberichten te schrijven. Dit noemen we ook wel PR linkbuilding, vandaag de dag spreken we eerder over Digital PR. Als nieuwssites je bericht oppikken, zorgt dat voor meer naamsbekendheid, hogere aantallen van bezoekers en sterke backlinks.

Uiteraard kunnen we hier zelf ook op inspelen, door blogs en artikelen wat meer nieuwswaarde te geven. Ik ken goede copywriters en journalisten die hier heel handig in zijn.

Bloggen op branche gerelateerde websites

Waarschijnlijk heb je zelf al eens een blog geschreven op de website van je eigen bedrijf. Maar je kan ook een blog schrijven voor publicatie op een andere website. En hier stop je vervolgens kwalitatieve backlinks in naar je eigen website.

Voor elke branche bestaan er verschillende platformen om zulke blogs met relevante links op te plaatsen. Soms heet het ook wel een gastblog. Bij deze blogs weet je ook zeker dat je informatie bij de juiste doelgroep terecht komt.

Uiteraard hoef je deze blogs niet per se zelf te maken. Ik ken goede copywriters die zulke blogs schrijven en verstand hebben van SEO linkbuilding. Dit is een zeer effectieve manier om met maximale controle zelf je backlinkprofiel te verbeteren.

Broken linkbuilding een kans geven

In sommige gevallen kan ook broken linkbuilding een goede strategie zijn. Bij broken linkbuilding checken we met een handige SEO-tool of een grote website in jouw branche toevallig ook kapotte links heeft. Dat is vaak wel het geval.

Vervolgens maken we een sterke pagina die lijkt op de pagina waar de kapotte link ooit heen heeft verwezen. We schrijven dus een artikel over hetzelfde onderwerp, maar dan beter en uiteraard met een werkende link.

Hierna is het zaak om contact op te nemen met de eigenaar van de grote website met de kapotte link. Dan wijzen we die eigenaar op de broken link en stellen we ons eigen artikel voor ter vervanging. Op deze manier kun je enorm sterke backlinks krijgen.

Wat heb je naast linkbuilding nog meer nodig?

Een slimme linkbuilding strategie is een belangrijk onderdeel van je SEO, maar er komt natuurlijk nog veel meer bij kijken. Met alleen linkbuilding ga je het niet redden. Je moet bijvoorbeeld ook je overkoepelende strategie en content op orde hebben.

Een algehele SEO strategie

Alles begint met een plan en dat geldt al helemaal voor SEO. Het is belangrijk om op basis van een uitgebreide analyse te bepalen op welke zoekwoorden en zoektermen we gaan inzetten om de vindbaarheid te vergroten.

Achter elk specifiek zoekwoord zit een idee. Op basis van een onderzoek naar het zoekvolume van consumenten in zoekmachines en het aanbod van jouw bedrijf komen de beste keywords voor jouw content tot stand.

Als je niet weet welke keywords je het beste kunt gebruiken en een artikel geschreven hebt zonder die belangrijke zoekwoorden, dan ga je niet bovenaan in Google komen. Simpel gezegd is het dus gewoon nodig om te beginnen met een grondige analyse.

Sterke content als basis voor linkbuilding

Vervolgens is het belangrijk om sterke content te maken en te publiceren. Het doel van de content is om relevante informatie te delen, waarmee je potentiële klanten bereikt, bindt en behoudt. Dat zorgt voor meer verkeer en meer conversie.

De content vormt in veel gevallen ook het startpunt voor de link building. Zonder interessante artikelen hoef je geen backlinks te verwachten. Via mijn netwerk van copywriters en journalisten kan ik je op korte termijn helpen aan goede blogs en artikelen.

Zorgvuldige monitoring van de vooruitgang

Met SEO en linkbuilding ben je niet na een maand klaar. Het vakgebied is voortdurend in ontwikkeling, je concurrentie zit niet stil en er is altijd ruimte voor verbetering. Daarnaast veranderen zoekmachines ook regelmatig de regels van het spel.

Het is dus belangrijk om te monitoren welke resultaten alle inspanningen van het linkbuilding pakket hebben. Via verschillende tools kan ik zien of het aantal backlinks toeneemt en hoe goed onze strategie voor zoekmachines als Google werkt.

Kies voor een linkbuilding bureau als Marketence

Werkt linkbuilding nog niet voor jou? Ben je van mening dat je linkbuilding advies nodig hebt?

Dan is het tijd voor een professionele linkbuilding campagne. Je linkbuilding uitbesteden kan wonderen doen voor je online vindbaarheid en het succes van je bedrijf.

Samen kiezen we een onderbouwde linkbuilding strategie en gaan we er alles aan doen om jouw domein autoriteit te geven. Met kwalitatieve links is het mogelijk om hogere posities in zoekmachines te verkrijgen en meer potentiële klanten te bereiken.

Marketence werkt altijd op basis van een uitgebreide analyse en het is ook mogelijk om een maandelijkse rapportage te krijgen van alle linkbuilding activiteiten. Zo blijf je op de hoogte en kan er indien nodig ook bijgestuurd worden.

Is je interesse in linkbuilding diensten gewekt? Neem dan contact met mij op. Dan plannen we samen een gratis ontdektgesprek in om elkaar te leren kennen en jouw kansen op het gebied van linkbuilding te bespreken.

Vaak gestelde vragen

Waarom linkbuilding uitbesteden?

De reden waarom je linkbuilding kunt uitbesteden is simpelweg door twee grote factoren: tijd en expertise. Het bijhouden van alle mogelijkheden en het in kaart brengen van kwalitatief goede links kost veel tijd en hoe weet je welke link nu de juiste is?

Benieuwd hoe ik jou kan helpen?

Zullen we anders samen eens tijdens een videogesprek naar jouw website kijken? Geen addertje, gewoon een gratis
Maak afspraak
Een ontdekgesprek is gratis en verplicht tot niets

Daarom Werken Andere Merken Met Marketence

Het eenvoudige antwoord: mijn klanten zien hun omzet stijgen. Daarom werken én blijven ze werken met Marketence. En hierom ook nog:

Gratis ontdekgesprek plannen?

Zit jouw website goed in elkaar voor SEO of kan het beter? En met welke stappen til je jouw SEO naar het volgende niveau? Laten we vrijblijvend kennismaken!
Let's talk
Een afspraak is gratis en is zonder enige verplichting

Cases

Gevonden worden is één, geloofd worden is twee ;-) Lees de cases en leer mijn werk in de praktijk kennen.

Van een platform, dat je SEO-potentieel op meerdere punten beperkt, migreren naar Shopify: door deze strategische migratie is het aantal vertoningen in Google, in slechts anderhalve maand na de migratie, met 139% gestegen en hebben we 163% meer klikken gegenereerd naar de website!
Read Case Study
Case "Webshop Handschoenen"
Twee jaar lang: een budget voor advies, linkbuilding en content. En 0 resultaat. Dat kan anders. Na een uitgebreide call met de klant ben ik de website stap voor stap gaan doornemen. Ik viel van de ene verbazing in de andere. Lees mee hoe deze site bijna 2000% meer zichtbaarheid kreeg in de zoekresultaten!
Read Case Study
In deze case gaat het over een shop opzetten bij Marketplace Bol.com. Iets wat we nog niet eerder hadden gedaan. Lees snel verder hoe het aanpassen van deze producten met de juiste titels, omschrijvingen en foto's en een bereidwillige klant ervoor zorgden dat de omzet met 232% is toegenomen.
Read Case Study
Meer cases

100% Tevreden Klanten

Klanten beoordelen me met de volle 5/5 sterren (Google). Als zij tevreden zijn, ben ik ook tevreden.

Alexandru David

We Need It
Als je je seo moet laten doen, is Hans jouw man! Hij heeft ons enorm geholpen en deed precies wat we hadden afgesproken én nog veel meer. Hij legde elke stap uit en werkte alsof het zijn eigen project was. Ik raad het absoluut aan!

Khatereh Pazira

Amstel Dental
Het was een plezier om met Hans samen te werken. Zijn kennis is erg uitgebreid over SEO en wat er nodig is om een effectieve website te maken om verkeer en zichtbaarheid te genereren. Ik blijf graag samenwerken!

Jasmijn Kok

Nina.care
Samenwerken met Hans is geweldig, hij is intelligent, duidelijk in de communicatie, zeer vakkundig ondernemend en zelfsturend. En naast zijn expertise is het door zijn gevoel voor humor een feestje om samen te werken.

Wendy Maring

MINC
Al bij de kennismaking stak Hans met kop en schouders boven de andere twee kandidaten uit. We herkennen bij hem de ondernemers mentaliteit die we graag zien bij freelance specialisten. Kortom: Het is superfijn samenwerken met Hans!

Richard Mulder

Dr.Melius
Hans heeft plezier in zijn werk en is er duidelijk goed in. Hij is een prettig persoon om mee te praten en geeft ruimte voor een goed gesprek. Je krijgt veel goede informatie die gemakkelijk te implementeren is. Schakel hans in als je een goede start wilt maken met SEO.

Jan Heering

Zelfhulp Website
Door zijn inzichten en met zijn advies gaat het inmiddels weer de goede kant op met de website. Hans is goed op de hoogte van wat er speelt op het gebied van seo en ik raad hem dan ook zeker aan mocht je advies of seo ondersteuning nodig hebben.

Meer weten?

Heb je nog vragen over SEO of over mij? Stel ze dan in een gratis ontdekgesprek. Online, of op locatie. Of misschien staat je vraag hier wel bij?

In de basis werk ik het liefst aan langer durende projecten voor mijn klanten, maar soms maak ik een uitzondering. Misschien heb jij wel een probleem waarvan ik denk: “Dat moét ik gewoon kunnen oplossen!”. Neem gewoon even contact op.

It depends. Ik zou niets liever doen dan hier een kant en klaar antwoord op geven. De praktijk is dat bij de ene website de verbeteringen binnen een dag worden opgepikt en de andere site soms 3 maanden nodig heeft. 

Wel kan ik vaak een inschatting maken van de te verwachten impact en duur hiervan.

Drie maanden investeren, jarenlang groeien

Hoe gaan we jouw SEO naar het volgende niveau brengen? Maak vrijblijvend kennis en ontdek hoe we samenwerken aan blijvend resultaat.
Plan een afspraak
Een afspraak is gratis en is zonder enige verplichting