Opzetten van een shop in een marketplace als Bol.com
Initieel is de klant begonnen met het online verkopen van zijn producten via een WordPress Woocommerce webshop. Om beter zichtbaar te zijn hebben we in 2022 aangeraden om ook op Marketplaces aanwezig te zijn.
Dit valt standaard niet in onze dienstverlening, maar vonden het superleuk om dat eens een keer uit te zoeken en hebben alles uitgezocht. Het aanmaken van een winkel, het aanmaken van de producten en beheren en foto’s laten maken en plaatsen. Ook was het even uitzoeken hoe EAN nummers werken en hoe je daar aan komt. Daarnaast het uitrekenen van de prijzen, welke marges Bol.com pakten hoe je het zo kunt prijzen dat je als leverancier niet op hoeft toe te leggen.
Eerste jaar
Het eerste jaar ging het niet gek en werden de producten redelijk gevonden en kon de klant en wij wennen aan wat voor impact een dergelijke setup heeft voor support vragen en hoe het scoringsysteem van Bol.com werkt.
Om de dag een bestelling wat later groeide naar steeds vaker dagelijks een bestelling.
Elk product had in ieder geval 1 foto en een basis omschrijving, toendertijd waren er nog geen variaties mogelijk bij Bol.com en was elk product uniek in zijn soort. Inmiddels kun je ook variaties toepassen, dus bijvoorbeeld een wit shirt, die je ook in rood en blauw kunt krijgen.
Tweede jaar
Een aantal kleine aanpassingen hebben we nog doorgevoerd, maar inmiddels kwam er dagelijks een bestelling binnen en hebben we meer aandacht besteed aan de organische groei van de website, zodat de verworven posities ook sterk bleven staan.
Het werd duidelijk dat Bol.com de producten ook interessant vond, want naast onze eigen listings in Google Shopping, zagen we ook steeds vaker Bol.com terug die óók met de producten ging adverteren.
Dat betekende dus meer real estate voor ons op de eerste pagina van Google. Na een test periode met Google Ads op tekstlinks, hebben we dat gestopt omdat het niet rendabel te krijgen was. Maar met de shopping resultaten bovenaan van onszelf en van Bol.com, en daarnaast ook de resultaten in de Top 10 van Google met die van ons en van Bol waren we niet meer te missen.
2023 going to 2024, het derde jaar
Het derde kwartaal van 2023 hebben we gebruikt om alle puntjes op de i te zetten. Met een zoekwoorden onderzoek, een vergelijk van concurrenten en analyse van zoektermen binnen Bol.com hebben we een aanvalsplan gemaakt om alle producten te optimaliseren.

Daarnaast hebben we ook meer foto’s per product toegevoegd, waarbij we ook vooral aandacht hebben gegeven aan het gebruik van die producten. Zo gaat het voor mensen meer leven en zien ze ook echt de toepassing ervan.
Los van onze optimalisaties hebben de producten een trackrecord opgebouwd met goede reviews, ook omdat de klant zelf ontzettend service gericht is en snel antwoord gaf op alle vragen die er waren.
Bij het live gaan van alle wijzigingen zagen we al wat tractie, maar mede door de combinatie dat de producten beter vindbaar waren, de reviews die langzaam aan toenamen en de superservice die de klant leverde, werden de producten steeds beter gevonden op Bol.com.
Omzetgroei van 232% t.o.v. vorig jaar
En hoeveel groei maak je dan mee op het platform? Nou, die is heel gezond inmiddels. Elk jaar is er al een natuurlijke groei, maar na het optimaliseren van de producten, dus nog even kort:
- Onderzoek naar de concurrenten
- Betere foto’s met toepassing in praktijk
- Betere productnamen met zoekwoorden in de titel
- Betere omschrijving, benoem voordelen, afmetingen, juiste materiaal soort, gebruik bulletpoints
- Meer reviews
Zie onder een indicatie hoe 2024 presteert t.o.v. 2023. Een groei van 232%.

209% meer producten verkocht t.o.v. vorig jaar
Naast omzet is het natuurlijk ook belangrijk om te weten of het aantal producten ook gegroeid is qua verkoop. Dit ligt op ongeveer dezelfde lijn, wat in dit geval niet perse logisch is omdat er producten van 30 euro zijn, maar ook van 300 euro.

Conclusie
Deze webshop heeft seizoensgebonden producten, maar het mooie is dat elk product bij een seizoen hoort. Op dit moment zijn we bezig om ook Amazon als Marketplace toe te voegen en zijn we ook inmiddels toegelaten op het Maxis platform (Praxis o.a.).
Wil je meer weten over de technieken die we hebben toegepast en hoe je jouw producten beter vindbaar maakt op een marketplace? In onze blog heeft Nomdo een aantal handige marketplace SEO technieken beschreven die je direct kunt toepassen. Zo kun je zelf ook meer halen uit je verkoop op platforms zoals Bol.



