Case Bol.com Marketplace

In deze case gaat het over een shop opzetten bij Marketplace Bol.com. Iets wat we nog niet eerder hadden gedaan. Lees snel verder hoe het aanpassen van deze producten met de juiste titels, omschrijvingen en foto's en een bereidwillige klant ervoor zorgden dat de omzet met 232% is toegenomen.

Opzetten van een shop in een marketplace als Bol.com

Initieel is de klant begonnen met het online verkopen van zijn producten via een WordPress Woocommerce webshop. Om beter zichtbaar te zijn hebben we in 2022 aangeraden om ook op Marketplaces aanwezig te zijn.

Dit valt standaard niet in onze dienstverlening, maar vonden het superleuk om dat eens een keer uit te zoeken en hebben alles uitgezocht. Het aanmaken van een winkel, het aanmaken van de producten en beheren en foto’s laten maken en plaatsen. Ook was het even uitzoeken hoe EAN nummers werken en hoe je daar aan komt. Daarnaast het uitrekenen van de prijzen, welke marges Bol.com pakten hoe je het zo kunt prijzen dat je als leverancier niet op hoeft toe te leggen.

Eerste jaar

Het eerste jaar ging het niet gek en werden de producten redelijk gevonden en kon de klant en wij wennen aan wat voor impact een dergelijke setup heeft voor support vragen en hoe het scoringsysteem van Bol.com werkt.

Om de dag een bestelling wat later groeide naar steeds vaker dagelijks een bestelling.

Elk product had in ieder geval 1 foto en een basis omschrijving, toendertijd waren er nog geen variaties mogelijk bij Bol.com en was elk product uniek in zijn soort. Inmiddels kun je ook variaties toepassen, dus bijvoorbeeld een wit shirt, die je ook in rood en blauw kunt krijgen.

Tweede jaar

Een aantal kleine aanpassingen hebben we nog doorgevoerd, maar inmiddels kwam er dagelijks een bestelling binnen en hebben we meer aandacht besteed aan de organische groei van de website, zodat de verworven posities ook sterk bleven staan.

Het werd duidelijk dat Bol.com de producten ook interessant vond, want naast onze eigen listings in Google Shopping, zagen we ook steeds vaker Bol.com terug die óók met de producten ging adverteren.

Dat betekende dus meer real estate voor ons op de eerste pagina van Google. Na een test periode met Google Ads op tekstlinks, hebben we dat gestopt omdat het niet rendabel te krijgen was. Maar met de shopping resultaten bovenaan van onszelf en van Bol.com, en daarnaast ook de resultaten in de Top 10 van Google met die van ons en van Bol waren we niet meer te missen.

2023 going to 2024, het derde jaar

Het derde kwartaal van 2023 hebben we gebruikt om alle puntjes op de i te zetten. Met een zoekwoorden onderzoek, een vergelijk van concurrenten en analyse van zoektermen binnen Bol.com hebben we een aanvalsplan gemaakt om alle producten te optimaliseren.

Screenshot van de zoektrends bij Bol.com
Zoektrends zijn gratis inzichtelijk bij het partner platform van Bol.com

Daarnaast hebben we ook meer foto’s per product toegevoegd, waarbij we ook vooral aandacht hebben gegeven aan het gebruik van die producten. Zo gaat het voor mensen meer leven en zien ze ook echt de toepassing ervan.

Los van onze optimalisaties hebben de producten een trackrecord opgebouwd met goede reviews, ook omdat de klant zelf ontzettend service gericht is en snel antwoord gaf op alle vragen die er waren.

Bij het live gaan van alle wijzigingen zagen we al wat tractie, maar mede door de combinatie dat de producten beter vindbaar waren, de reviews die langzaam aan toenamen en de superservice die de klant leverde, werden de producten steeds beter gevonden op Bol.com.

Omzetgroei van 232% t.o.v. vorig jaar

En hoeveel groei maak je dan mee op het platform? Nou, die is heel gezond inmiddels. Elk jaar is er al een natuurlijke groei, maar na het optimaliseren van de producten, dus nog even kort:

  • Onderzoek naar de concurrenten
  • Betere foto’s met toepassing in praktijk
  • Betere productnamen met zoekwoorden in de titel
  • Betere omschrijving, benoem voordelen, afmetingen, juiste materiaal soort, gebruik bulletpoints
  • Meer reviews

Zie onder een indicatie hoe 2024 presteert t.o.v. 2023. Een groei van 232%.

Omzetgroei in de afgelopen maanden bij Bol.com

209% meer producten verkocht t.o.v. vorig jaar

Naast omzet is het natuurlijk ook belangrijk om te weten of het aantal producten ook gegroeid is qua verkoop. Dit ligt op ongeveer dezelfde lijn, wat in dit geval niet perse logisch is omdat er producten van 30 euro zijn, maar ook van 300 euro.

Groei verkocht aantal producten bij Bol.com

Conclusie

Deze webshop heeft seizoensgebonden producten, maar het mooie is dat elk product bij een seizoen hoort. Op dit moment zijn we bezig om ook Amazon als Marketplace toe te voegen en zijn we ook inmiddels toegelaten op het Maxis platform (Praxis o.a.).

Wil je meer weten over de technieken die we hebben toegepast en hoe je jouw producten beter vindbaar maakt op een marketplace? In onze blog heeft Nomdo een aantal handige marketplace SEO technieken beschreven die je direct kunt toepassen. Zo kun je zelf ook meer halen uit je verkoop op platforms zoals Bol.

Een Ontdekgesprek kost niets

Is er bij jou ook van alles beloofd, maar heb je naast een hoop hoge rekeningen nog niet echt resultaat? Ben je benieuwd of het anders kan, maar wil je geen lange contracten? Wij werken alleen met maandelijks opzegbare diensten. Houdt ons ook scherp.
Plan een gratis Ontdekgesprek in

Over deze case in het het kort

Wat maakte deze case nu zo bijzonder?

Profielfoto Hans vierkant

Hans Buis

Sr. SEO Specialist
Deze rol bracht ons even uit de comfortzone. Het aanmaken van een shop bij Bol.com en het toevoegen van producten hadden we nog nooit gedaan. Daarnaast is het optimaliseren van producten bij een Marketplace toch anders dan een website of webshop optimaliseren. Wel is het fijn dat het resultaat vrij snel te zien is en dat resulteert meteen ook weer in een fijne omzetgroei voor de klant. Als het daarna eenmaal loopt en je blijft service verlenen als aanbieder op het platform, is de omzet nagenoeg gegarandeerd.

Cases

Niets is overtuigender dan een praktijkvoorbeeld. We kunnen wel mooie verhalen ophangen over de diensten en expertise, maar het echte bewijs is te vinden in de resultaten die er zijn behaald voor onze klanten.

Van een platform, dat je SEO-potentieel op meerdere punten beperkt, migreren naar Shopify: door deze strategische migratie is het aantal vertoningen in Google, in slechts anderhalve maand na de migratie, met 139% gestegen en hebben we 163% meer klikken gegenereerd naar de website!
Meer over deze case
Case "Webshop Handschoenen"
Twee jaar lang: een budget voor advies, linkbuilding en content. En 0 resultaat. Dat kan anders. Na een uitgebreide call met de klant ben ik de website stap voor stap gaan doornemen. Ik viel van de ene verbazing in de andere. Lees mee hoe deze site bijna 2000% meer zichtbaarheid kreeg in de zoekresultaten!
Meer over deze case
In deze case gaat het over een shop opzetten bij Marketplace Bol.com. Iets wat we nog niet eerder hadden gedaan. Lees snel verder hoe het aanpassen van deze producten met de juiste titels, omschrijvingen en foto's en een bereidwillige klant ervoor zorgden dat de omzet met 232% is toegenomen.
Meer over deze case

Samenwerken?

Dit werk doen we al jaren. Dat heeft zo zijn voordelen. We hebben enorm veel kennis opgedaan en passen dit dagelijks toe in onze projecten. En dat zie jij ook terug.
Naar contact