“Maar kan jij het wel dan?”
Oei, deze klant heeft een paar keer zijn neus gestoten.
Na een superleuk telefoongesprek waaruit een hoop duidelijk werd, beloofde ik deze klant om eens te kijken hoe het nu technisch ervoor stond. Pro bono wel te verstaan, het deed al genoeg pijn.
Wel een disclaimer gaf ik van te voren af: Als de vorige partijen er écht een zooitje van hebben gemaakt, dan weet ook ik niet of het wel lukt om de site te redden.
Aanvalsplan “To the rescue”
Stap 1: Technische controle
Hier doe ik vaak niet altijd moeilijk om. Zelf heb ik toegang tot de meest bekende tools zoals SEMrush, Ahrefs en SEranking. Wel wil ik nog graag ook toegang tot Google Search Console.
In deze tools kan ik makkelijk een project aanmaken en de site laten scannen. Dan heb ik vrij snel een rapport met de meest voorkomende fouten. Dit geeft al snel een beeld wat andere partijen gedaan hebben.
Hieruit kwam al naar voren dat er wat fouten door de site heen stonden, linkjes niet altijd werkten, kopjes niet goed werden gebruikt.
Stap 2: Backlink profiel controle
Omdat er ook was aangegeven dat er aan linkbuilding geld was uitgegeven, heb ik deze iets naar voren getrokken en controleerde ik het profiel.
Waar ik al bang voor was, werd nu hard weergegeven in de tools: exacte zoekwoorden die hoofdzakelijk naar de hoofdpagina gingen.
Geen onderverdelingen en erger nog, linkjes van lage kwaliteit. Het standaard link-ruil verhaal en nog wat startpagina linkjes. Dat kan soms werken, maar dan wel in combinatie met logisch nadenken.
Stap 3: OnPage controle
Deels af afgevangen in het technische rapport, maar door de jaren heen zie ik al vrij snel hoe pagina’s zijn opgebouwd. In dit geval waren de categorieën niet juist genest.
De URL structuur was veruit van ideaal en ook product detail pagina’s hadden niet de juiste informatie.
Dit zie je wel vaker bij websites die net van de bouwer afkomen, maar dat hier al 3 bureau’s naar hadden gekeken en het nog steeds niet aangepast was.. zo blijft SEO een slechte naam houden in de wereld.
Stap 4: Content controle
Op de diverse pagina’s, en ook categorie pagina’s, was niet veel content aanwezig. Bij doorvragen bleek dat hier wel kopie voor was geschreven, maar dan nog op de SEO-manier van 2008.
Dus met -heel- veel keywords erin verwerkt. Als in, echt absurd veel.
Om goed te begrijpen waar mensen op zoeken, is er een nieuw zoekwoorden onderzoek uitgevoerd tijdens het project. De aangeleverde zoekwoorden waren inmiddels verouderd en de lijst was vrij summier. Ook werd er geen rekening gehouden met clustering van zoekwoorden en zoekwoord intentie werd uberhaupt niet gebruikt.
Stap 5: Aanpassingen voorstellen
De zaken die mij opvielen vanuit de bovenstaande stappen beschrijf ik vaak in een rapport(je). Dat ligt ook aan de klant of deze een aktielijst wil, voor eigen gebruik. Of dat er een rapport moet komen zodat andere stakeholders ook dit kunnen inzien, op een begrijpelijke manier.
Stap 6: Aanpassingen doorvoeren
In overleg met de klant, developer van de klant of andere externe partijen zorg ik ervoor dat alle wijzigingen die nodig zijn, op de juiste manier worden doorgevoerd.
Het kan soms zijn dat er keuzes gemaakt worden waarbij er grotere aanpassingen moeten worden gemaakt, waar een andere afdeling bij nodig is.
Stap 7: Aanpassingen controleren
Graag neem ik verantwoordelijk voor de diverse changes die nodig zijn en enthousiasmeer ook hierbij alle juiste stakeholders.
Nadat alle wijzigingen zijn doorgevoerd, voer ik nog een aantal scans uit. Zowel automatisch met tooling, als handmatig. Deze scans blijven automatisch uitgevoerd worden zolang ik met het project bezig ben.
Stap 8: Aanpassingen meetbaar maken
Even een inkoppertje: Meten is weten. Maar dan echt!
Alle zoekwoorden waarvan uit het onderzoek naar voren kwam die belangrijk waren, zijn in een rankingtool gezet. Iedereen waar ik mee samenwerk krijgt toegang tot dit systeem, zodat je zelf kunt zien hoe de voortgang is. Naast dat dit noodzakelijk is, is het ook superleuk om te volgen.
Stap 9: Resultaten monitoren
En dan wachten.
Wachten.
Zelf was ik overtuigd dat alle wijzigingen nut hadden gehad. Er ging een maand voorbij. En nog een maand. En toen kwamen de eerste verschuivingen binnen. En hard ook.
Let wel: er is geen nieuwe linkbuilding gedaan. Alle wijzigingen waren technisch en op inhoud gericht.


Conclusie
Deze webshop heeft seizoensgebonden producten. Op dit moment is de vindbaarheid van nihil naar top 10 gegaan. Dat zal een klein feestje worden als het kouder gaat worden. Wij zijn enorm benieuwd naar het aantal bestellingen!



