Is de SEO verbeteren al een speerpunt binnen jouw bedrijf? En schakel je hierbij al professionele hulp in voor de beste resultaten? Zo nee, dan kan ik heel veel voor je betekenen. Ik ga je alles uitleggen over de verbetering van SEO via Marketence.
Terug naar de basis: wat is SEO en hoe kun je het verbeteren?
Ik begin graag met een korte uitleg van een paar kernbegrippen. Zo weten we zeker dat we over hetzelfde praten en elkaar goed begrijpen.
In het kort: zoekmachine optimalisatie (SEO)
SEO is een Engelse term en het staat voor Search Engine Optimization. In onze moedertaal hebben we het hier over zoekmachine optimalisatie. SEO, Search Engine Optimization en zoekmachine optimalisatie zijn dus hetzelfde.
Het doel van SEO is om telkens betere posities te verkrijgen in de organische zoekresultaten van Google en andere zoekmachines. Dat zijn de niet-betaalde zoekresultaten. Hoe eerder je in beeld bent bij relevante zoekopdrachten van potentiële klanten, hoe beter dat is voor je bedrijf.
Ga maar na. Meer zichtbaarheid betekent meer bezoekers. Dat betekent meer leads, meer conversies en uiteindelijk meer omzet. Zo is SEO dus van toegevoegde waarde en heeft het een positieve invloed op je bedrijfsresultaten. Dat is goud waard!
In het kort: hoe werkt SEO verbeteren?
SEO verbeteren is zo makkelijk nog niet. Veel factoren spelen een rol om te scoren in de Google Zoekresultaten. Weet je bijvoorbeeld wat een goede meta description is? Ben je bekend met het gevaar van duplicate content? En ken je het verschil tussen on-site SEO en off-site SEO?
Zo kan ik nog een tijdje doorgaan. Weet je bijvoorbeeld wat de Yoast-plugin doet? Heb je al eens in de Google Search Console gekeken? Of in Bing Webmaster Tools? Oké, dat is vast wel genoeg. Je begrijpt dat er veel bij SEO komt kijken.
Veel ondernemers proberen eerst zelf om de SEO van hun website of webshop te verbeteren. Soms heeft het resultaat, maar vaak valt het tegen. Terwijl het dan wel veel tijd, moeite en waarschijnlijk ook frustratie heeft gekost. Laten we het dus hebben over hoe het beter kan.
SEO website verbeteren? Dit heb je nodig
Om betere posities in de organische zoekresultaten te krijgen, is er vaak verbetering nodig op verschillende vlakken. Er zijn namelijk een aantal factoren die erg belangrijk zijn voor een goede positie in zoekmachines als Google.
Ten eerste gaat het om de on page-SEO, ook wel de on site-SEO genoemd. Hierbij draait het met name om content. Ten tweede is de off-page SEO, ook wel de off-site SEO genoemd, van belang. Hierbij staat linkbuilding centraal.
De derde cruciale factor is de technische SEO. Zoekmachines als Google worden er heel blij van als je website technisch goed in elkaar steekt. Het kan zeker het verschil maken tussen een goed geïndexeerde pagina en een slecht geïndexeerde pagina.
Laten we dus dieper in de drie cruciale factoren voor SEO duiken:
- On-page SEO (on-site SEO, ook wel de juiste seo content)
- Off-page SEO (off-site SEO, op zoek naar linkbuilding uitbesteden? Of lees “Wat is linkbuilding“)
- Technische SEO
On-page SEO Verbeteren: De kracht van content
Bij on-site SEO staat waardevolle content centraal. Voor een goede positie in de zoekmachines is het heel belangrijk om goede content te hebben. In blogs en artikelen verwerken we belangrijke zoekwoorden om mensen vanuit zoekmachines op jouw website te krijgen.
Bij het maken van goede content komt heel wat kijken. Ten eerste moet je weten wat de belangrijkste trefwoorden zijn. Vervolgens moet je onderwerpen verzinnen om over te schrijven. En uiteraard zijn er schrijfkunsten voor nodig!
In mijn netwerk zitten tal van deskundige tekstschrijvers. Zij houden ook rekening met een goede meta title en goede meta description voor iedere pagina. Dat zijn belangrijke stukjes tekst die Google gebruikt als de kop en de beschrijving in de zoekresultaten.
Om goede content nog beter te maken, zorgen we ook voor een juiste URL, een duidelijke call to action, alt tags bij afbeeldingen en soms ook structured data om rich snippets te creëren. Zegt dat je allemaal niks? Geen probleem, ik laat het voor je werken!
Belangrijke onderdelen van on-page SEO
Bij deze vorm van SEO letten we dus onder andere op de volgende factoren:
- Het bedenken van goede content.
- Het creëren van waardevolle content.
- De verwerking van de belangrijkste trefwoorden.
- Publicaties met een meta title en meta description.
- Geen duplicate content dankzij canonieke tags.
- En nog veel meer.
Off-page SEO Verbeteren: De waarde van links
Bij off-page SEO gaat het niet om optimalisaties op je eigen website, maar om de autoriteit van je website op het wereldwijde web. Hierbij spelen interne links, externe links en met name backlinks met de juiste ankertekst een belangrijke rol. Veel ondernemers vergeten dit, terwijl het heel belangrijk is!
Backlinks zijn uitgaande links van andere websites richting jouw website. Voor jouw website zijn het dus inkomende links. Hoe meer websites naar jouw website linken, hoe meer zoekmachines jouw website als een belangrijke bron van informatie gaan zien.
Met het verzamelen van backlinks verzamel je dus in feite autoriteit. Vooral als de backlinks komen van gewaardeerde, populaire en relevante websites. Dit heeft een positieve invloed op je rankings en zorgt dus voor meer online vindbaarheid in Google en andere zoekmachines.
Belangrijke onderdelen van off-page SEO
Bij off-page SEO houden we onder andere rekening met de volgende factoren:
- Interne links verzorgen op jouw website.
- Externe links verzorgen op jouw website.
- Backlinks verzamelen van andere websites.
- En nog veel meer.
Technische SEO Verbeteren: Het belang van structuur
Bij technische SEO draait het om de techniek van je website. Simpel gezegd hebben bezoekers een hekel aan langzame, ontoegankelijke en onbeveiligde websites. Dat weten zoekmachines ook en daarom krijgen zulke sites geen goede posities in de Google Zoekresultaten.
Het is dus noodzakelijk om te letten op de snelheid van je website, evenals de veiligheid en gebruiksvriendelijkheid. Google hecht er ook veel waarde aan dat een site goed werkt op een smartphone. Hier scoor je belangrijke punten mee.
Ook een goede menustructuur en linkstructuur spelen een rol. Het is bijvoorbeeld belangrijk om dode links te voorkomen. Om zoekmachines je website sneller en beter te laten crawlen, is het ook verstandig om een XML-sitemap in te dienen bij de Google Search Console.
Belangrijke onderdelen van technische SEO
Bij technische SEO letten we dus onder andere op de volgende punten:
- De snelheid van je website.
- De toegankelijkheid van je website.
- De beveiliging van je website.
- De links van je website.
- De crawlbaarheid van je website.
- En nog veel meer.
SEO Verbeteren: waar moet je beginnen?
Er valt dus heel wat te verbeteren op het gebied van SEO. Maar hoe kom je erachter wat bij jouw website of webshop de hoogste prioriteit moet krijgen? Hoe kom je tot een doordachte strategie? En hoe weet je wat de beste zoektermen zijn voor jouw bedrijf?
We doen dus even een stapje terug. Een solide SEO traject begint namelijk met de volgende twee stappen:
- Een SEO analyse van de huidige situatie.
- Een grondig zoekwoorden onderzoek.
Laten we die onderdelen van het proces eens in meer detail bespreken. Zonder deze stappen ben je namelijk bezig als een kip zonder kop. Dat kan dus beter!
SEO Verbeteren met behulp van een grondige analyse
Vaak weet je wel waar je heen wil met je bedrijf. Maar veel ondernemers weten niet hoe ze er precies voor staan qua SEO. En grondige analyse brengt hier verandering in. Voor nauwkeurige informatie over de huidige stand van zaken duiken we in allerlei tools.
Verschillende tools van Google doen vaak al allerlei suggesties voor verbetering. Denk hierbij aan de Google Search Console, Google Analytics, Google PageSpeed Insights en Google Tag Manager. Ook Bing Webmaster Tools hoort in deze categorie.
Na de analyse weet je precies op welke vlakken er verbetering nodig is. Vaak gaat het om een combinatie van voorgestelde aanpassingen op de onderdelen content, autoriteit en techniek.
SEO Verbeteren met behulp van een zoekwoorden onderzoek
Hierna is het tijd voor misschien wel het belangrijkste onderdeel van het hele verhaal: het onderzoek naar zoekwoorden. Met behulp van geavanceerde tools als Ahrefs gaan we achterhalen op welke woorden je het beste kunt scoren in Google en andere zoekmachines.
Over het algemeen moeten goede zoekwoorden voor jouw bedrijf aan drie kenmerken voldoen:
- Relevantie – Het is belangrijk dat de zoekwoorden bij jouw bedrijf en aanbod passen.
- Populariteit – Het is belangrijk dat veel mensen al op deze zoekwoorden zoeken.
- Haalbaarheid – Het is belangrijk dat de concurrentie bij deze zoekwoorden te verslaan is.
Uit het zoekwoorden onderzoek rollen een aantal woorden om vanaf nu op strategische wijze in je content en je hyperlinks te verwerken. Zo gaan we de online zichtbaarheid van verschillende pagina’s van je site verhogen in Google en andere zoekmachines.
Veelgestelde vragen over SEO website verbeteren
Geregeld krijg ik dezelfde vragen van ondernemers over zoekmachine optimalisatie en SEO Verbeteren. Hieronder geef ik je de antwoorden.
Hoe lang duurt het om SEO te verbeteren?
Het verschilt per website hoe lang het duurt om de SEO te verbeteren. Bij de ene website merk je het al na een paar dagen, bij een andere website kan het meerdere maanden duren. Het is goed om te weten dat SEO verbeteren vaak een langlopend traject is.
Is het mogelijk om de SEO te verbeteren van mijn WordPress site?
Ik ben gespecialiseerd in WordPress SEO. Het is dus zeker mogelijk om de SEO te verbeteren van je WordPress site. Vaak gebruik ik in WordPress ook handige plug ins. De veelgebruikte SEO-plugin Yoast is bijvoorbeeld een goede keuze om elke pagina op je website te verbeteren.
Wat kost SEO Verbeteren bij Marketence?
Mijn tarief is € 90,- exclusief 21% BTW per uur. Vooraf maak ik altijd een inschatting van de (terugkerende) werkzaamheden, zodat we allebei weten waar we aan toe zijn. Zo zorgen we samen voor een win-winsituatie!
SEO Verbeteren met behulp van Marketence
Waarschijnlijk heb je inmiddels wel door hoe cruciaal SEO is om de online zichtbaarheid van je website te verhogen en het aantal bezoekers via zoekmachines toe te laten nemen. Iedereen gebruikt zoekmachines en een modern bedrijf kan dus eigenlijk niet meer zonder SEO.
In deze tekst heb ik je allerlei suggesties en SEO-tips gegeven. Met al het bovenstaande kun je zelf aan de slag, maar je kan jezelf ook een boel moeite, tijd en waarschijnlijk ook frustratie besparen. Mijn advies is om SEO Verbeteren over te laten aan een professional.
Een kennismakingsgesprek is geheel gratis en verplicht je tot niets. In een halfuur lukt het prima om elkaar te leren kennen en in te schatten of ik je kan helpen met SEO Verbeteren. Neem contact met mij op en ontdek vrijblijvend wat er allemaal mogelijk is!









