In deze blogpost gaan we dieper in op wat zoekintentie is, wat je ermee kunt en waarom is zoekintentie belangrijk. We geven je tips en trucs om je zoekintentie te verbeteren en je online zichtbaarheid te vergroten. Met het juiste content format kun je zelfs een featured snippet bemachtigen. Lees verder om erachter te komen hoe je deze informatie kunt gebruiken om jouw bezoekers beter te helpen, zodat ook jij hogere rankings binnen Google krijgt.
Inhoudsopgave
Wat is zoekintentie?
Zoek intentie verwijst naar de reden achter een zoekopdracht in een zoekmachine. Het is wat jij wilt weten of doen als je iets vraagt aan Google. Zoekintentie kan per persoon ook nog verschillen, en binnen de customer journey speelt dit een cruciale rol. Het is nogal een verschil of je “Hoe bak ik een taart?” of “taart” vraagt, bij alleen “taart” weet Google niet wat je ermee wilt.
Waarom is het belangrijk voor SEO?
Het begrijpen van zoekintentie is fundamenteel voor een effectieve SEO-strategie. Het helpt bij het maken van de waardevolle content die past bij de specifieke behoeften van gebruikers. Door de zoekintentie goed te begrijpen, kun je content afstemmen op het type zoekopdracht en daardoor betere zoekresultaten behalen.
Je wilt niet een productpagina van een televisie laten zien als iemand intikt: “Wat is beter: QLED of OLED?”. Je wilt dan informatieve content zien zoals een blog artikel wat dat verschil uitlegt.

Net zo als iemand intikt: “Samsung Qled kopen”, die wil juist een productpagina zien met een grote knop: “KOOP NU”.
Liever een TikTok video die het uitlegt?
Soorten zoekintenties
Er zijn vier soorten zoekwoord intentie: informatieve zoekintentie, navigerende zoekintentie, commerciële zoekintentie en transactionele zoekintentie. Mensen zoeken dus bewust naar een product of dienst, in deze customer journey is dus de juiste zoekintentie belangrijk.
Informatieve zoekintentie
Informatieve zoekintentie verwijst naar informerende zoekintentie waarbij de gebruiker op zoek is naar informatie over een bepaald onderwerp. Bijvoorbeeld: “hoe maak je een website”, “hoe maak je een taart” of “wat zijn de voordelen van SEO”.. We noemen de content die je hiervoor schrijft ook wel informatieve artikelen of het kan via informatieve blogs.
Tips voor optimalisatie
Als je een pagina hebt die aansluit bij een bepaalde zoekintentie, zoals in dit geval een informatieve zoekopdracht, zorg er dan voor dat de pagina uitgebreide en nuttige informatie bevat over het onderwerp.
Wees de expert op dit gebied en laat je ervaring en expertise zien. Ga niet te algemeen op de inhoud in, maar maak het persoonlijk en gebruik goede voorbeelden. Maak gebruik van afbeeldingen en video’s om de informatie visueel aantrekkelijker te maken. Maak dus ook gebruik van bulletpoints en tabellen.
Als ik de bovenstaande tekst in bulletpoints zet, zoals onder, leest het veel makkelijker en sneller:
- Weest de expert op jouw gebied
- Laat je ervaring en expertise zien
- Hou het niet te algemeen
- Maak het persoonlijk
- Gebruik voorbeelden
- Gebruik afbeeldingen en video’s
- Gebruik bulletpoints
Zie je het verschil?
Navigerende zoekintentie
Navigerende zoekintentie verwijst naar zoekopdrachten waarbij de gebruiker op zoek is naar een specifieke website of pagina. Bijvoorbeeld: “Facebook inloggen” of “Coolblue”.

Tips voor optimalisatie
Als je een pagina hebt die aansluit bij een navigatie zoekwoord intentie, zorg er dan voor dat de pagina duidelijk de informatie bevat die de gebruiker zoekt. Gebruik de zoekterm in de titel en meta-beschrijving van de pagina. Zorg ook voor een duidelijke navigatie op je website, zodat gebruikers gemakkelijk kunnen vinden wat ze zoeken.
Transactionele zoekintentie
Transactionele zoekwoord intentie verwijst naar transactionele zoektermen waarbij de gebruiker op zoek is naar een product of dienst om te kopen. De commerciële intentie is hier het sterkst. Bijvoorbeeld: “samsung qled kopen” of “goedkoopste iphone 15”.
Tips voor optimalisatie
Als je een pagina hebt die aansluit bij transactionele zoekopdrachten, zorg er dan voor dat de pagina duidelijk de producten of diensten bevat die je aanbiedt. Gebruik actiegerichte taal en zorg voor duidelijke call-to-actions om gebruikers aan te moedigen om te converteren. Maak het de bezoeker simpelweg makkelijk om tot aankoop over te gaan.
Lokale zoekintentie
Het kan ook zijn dat er niet perse één van de bovenstaande intenties aanwezig is in de zoekopdracht. Maar dat het specifiek om een lokale zoekintentie gaat. De commerciële zoekintentie speelt hier vaak ook een rol. Dit betekent dat mensen zoeken op bijvoorbeeld: “loodgieter breda” of “seo specialist breda“. Mensen zijn heel gericht bezig om een professional te vinden in hun gebied.
Tips voor optimalisatie
Je kunt hierop inspelen door hele gerichte landingspagina’s maken waarbij je ook lokale gegevens gebruikt. In mijn voorbeeld hierboven zie je dat ik link naar een pagina over “SEO Specialist Breda” omdat ik ook in Breda een fysiek kantoor heb, maar met deze pagina Google een extra zetje geef zodat hij dat ook begrijpt.
Hoe zoekwoord intentie je SEO strategie beïnvloedt
Waarom zoekwoord intentie belangrijk is voor zoekmachine rankings? Zoekmachines willen gebruikers de beste zoekresultaten bieden die aansluiten bij hun zoekopdracht.
Door de zoekwoord intentie te begrijpen, kun je content maken die beter aansluit bij de zoekopdrachten van gebruikers. Dit kan leiden tot hogere rankings in zoekmachines.
Door de zoekwoord intentie te begrijpen, kun je de juiste zoekwoorden kiezen die aansluiten bij de behoeften van gebruikers. Dit kan leiden tot meer gericht verkeer naar je website en hogere conversieratio’s.
Tips voor het optimaliseren van content voor zoekintentie
- Maak de beste content
Anno 2024 is het eigenlijk noodzaak om het beste artikel te maken waarmee je echt de bezoeker helpt. Geen 13 in een dozijn, maar gewoon simpele, doeltreffende content die overtuigt en makkelijk leesbaar is. - Gebruik van longtail zoekwoorden
Long tail zoekwoorden zijn specifieke zoektermen die minder concurrentie hebben dan bredere zoektermen. Door long tail zoekwoorden te gebruiken, kun je je richten op specifieke zoekopdrachten van gebruikers en beter aansluiten bij hun behoeften.
Voorbeeld longtail “witte kerstboomverlichting met automatische timer”
in plaats van “kerstboomverlichting”.
Tip: lees ook ons blog over SEO Mythes waar nogal wat broodje aap verhalen staan. - Analyseer de zoekresultaten
Analyseer de zoekresultaten voor de zoekwoorden waarop je wilt ranken. Tik deze in in Google en bekijk de pagina’s die hoog scoren en analyseer hun content en zoekwoord gebruik. Gebruik deze informatie om je eigen content te optimaliseren. - Optimaliseer de content voor de juiste zoekwoord intentie
Zorg ervoor dat de content op je pagina aansluit bij de zoekwoord intentie van de gebruiker. Gebruik de zoektermen op een natuurlijke manier in de content en zorg ervoor dat de pagina nuttige informatie bevat die aansluit bij de behoeften van de gebruiker.
Tools voor het analyseren van zoek intentie
Zelf gebruik ik zowel Semrush als Seranking voor zoekwoorden onderzoek. Opvallend is dat er onder deze tools een verschil is in kwalificatie van de intentie. Zo is erbij Semrush sprake van vooral transactionele zoekintentie, waarbij Seranking pas van transactionele intentie spreekt zodra er ‘kopen’ bijvoorbeeld in de zoekterm staat.
Hieronder een screenshot vanuit Semrush voor het zoekwoord “samsung tv”:

En hieronder het voorbeeld van Seranking, waarbij de zoekwoorden als een “C” zijn gekwalificeerd, dat commercieel is.

Screenshot vanuit Seranking voor zoekwoord intentie
Persoonlijk vind ik de keuze van Seranking logischer, omdat je nog niet helemaal onderaan de funnel bent. Je weet nog niet precies welke TV je wilt kopen, je weet alleen dat je een Samsung 65″ tv wilt. Hierna komt de transactionele term pas.
Twijfel je hoe je moet optimaliseren? Tik dan de term in Google in. Als ik dit doe voor de zoekterm “Samsung 65 inch” dan zijn de resultaten voornamelijk categorie pagina’s van bekende webshops. Precies spot on, je moet nu nog de keuze maken welke tv je precies wilt van Samsung.
Veelgemaakte fouten bij het optimaliseren voor zoekwoord intentie
Focussen op het verkeerde type zoekintentie
Het is belangrijk om de zoekwoord intentie van de gebruiker te begrijpen en de content daarop aan te passen. Focussen op het verkeerde type zoekwoord intentie kan leiden tot irrelevante content en een slechte gebruikerservaring.
Keyword stuffing
Keyword stuffing is echt super old-skool en moet je gewoon niet meer doen. Het betekent dat je ongebruikelijk hoog gebruik van zoekwoorden in de content verwerkt om beter te ranken in zoekmachines. Het leest niet lekker en mensen irriteren zich eraan, niet doen.
Het negeren van de zoekintentie van de gebruiker
Het negeren van de zoekintentie van de gebruiker kan leiden tot irrelevante content en een slechte gebruikerservaring. Het is belangrijk om de zoekwoord intentie te begrijpen en de content daarop aan te passen. Google is redelijk ver op dit moment dat ze er wel voor kunnen zorgen dat die content uberhaupt niet zal ranken.
Conclusie
Het begrijpen van zoekwoord intentie is absoluut noodzakelijk voor een effectieve SEO-strategie. Door de juiste zoekwoordintentie te begrijpen, kun jij de beste content voor de gebruiker maken. Daarna kun je natuurlijk de juiste zoekwoorden kiezen en je content optimaliseren om beter te ranken in zoekmachines omdat jij nu het type zoekopdracht beter begrijpt. Doe het in die volgorde, en niet andersom.
Zo, weer wat geleerd! Toch liever dat ik met je meekijk? Check dan even onze seo advies pagina of plan een gratis ontdekgesprek in.


